Кафедра теорії та історії держави і права
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/3226
Переглянути
Документ Дотримання прав дитини в зоні військового конфлікту(Університет «КРОК», 2017) Француз, А.Й.; Степаненко, Н.В.; Француз, Анатолій Йосипович; Степаненко, Наталія В'ячеславівнаУ статті розглянуто порушення прав дитини в умовах військового конфлікту, визначено пропозиції щодо вдосконалення чинного законодавства з метою закріплення прав дітей, які постраждали внаслідок військового конфлікту.Документ Контрафакція і піратство як правова проблема: шляхи вирішення(Університет «КРОК», 2017) Скоморовський, В.Б.; Зборчий, А.С.; Скоморовський, Віталій БогдановичДана стаття присвячується актуальній на сьогоднішній день проблеми–визначення масштабів контрафакції та піратства в Україні та шляхи подолання цієї проблеми. В роботі дається визначення контрафакції та піратства, а також інших видів порушення авторського права. У наш час, в Україні здійснюється активна законодавча діяльність, яка націлена на зменшення кількості правопорушень у сфері авторського права. Але незважаючи на постійну законодавчу боротьбу в Україні постійно зростають правопорушення у цій сфері і вже на протязі останніх десяти років Україна визнається однією з країн із найбільшим рівнем піратства у сфері авторського права і суміжних прав. Законодавство України передбачає відповідальність за порушення авторського права, і вона може бути цивільно-правовою, адміністративною та кримінальною. В результаті проведеного аналізу та дослідження на дану тему в статті розкриті питання у сфері авторського права, в тому числі питання відносно проблем захисту авторських та суміжних прав від контрафакції та піратства та визначені рекомендації щодо вирішення та подолання проблем порушення авторського права.Документ Окремі аспекти еволюції бікамералізму(Університет «КРОК», 2017) Француз-Яковець, Т.А.; Француз-Яковець, Тетяна АнатоліївнаУ статті розглянуто історико-правові апперцепційні поняття та тенденції становлення бікамералізму в період Античності на території сучасної Європи, проаналізовано особливості історичного розвитку парламентаризму на теренах України.Документ Практика застосування законодавства про соціальне забезпечення урядом Української Центральної Ради(Університет "КРОК", 2017) Корнієнко, О.О.; Корнієнко, Ольга ОлександрівнаУ статті досліджено практичну складову соціальної політики періоду Української Центральної Ради. Автор приділив окрему увагу конкретним крокам щодо забезпечення соціальної політики УЦР: встановленню надбавок різним категоріям громадян, роботі тогочасних бірж праціДокумент Інститут забезпечення прав дитини: історико-правовий аналіз(Університет «КРОК», 2018) Степаненко, Н.В.; Степаненко, Наталія В'ячеславівнаУ статті досліджено питання забезпечення прав дитини в історико-правовому аспекті, здійснено комплексний аналіз та розглянуто етапи розвитку і становлення прав дитини з урахуванням здобутків вітчизняного та європейського права.Документ Законотворча практика як практичне втілення концепції правових парадигм в теорії держави і права(Університет «КРОК», 2018) Скоморовський, В.Б.; Гдичинський, В.Б.; Скоморовський, Віталій БогдановичУ статті розглянуто проблеми, пов’язані з вивченням сутності законопроцесу, на основі застосування фундаментальних знань і технічних методів (правові парадигми), що розкривають взаємодію елементів цього процесу. Особлива увага приділяється питанням участі представників юридичної науки у сфері законотворчої діяльності шляхом створення стабільних каналів взаємодії між ними та забезпечення права законодавчої ініціативи органами та особами. Проаналізовано наукові погляди на розуміння категорії «законотворчість» та «правова парадигма».Документ Загальнотеоретичний контекст поняття "правові парадигми"(Університет «КРОК», 2018) Скоморовський, В.Б.; Гдичинський, В.Б.; Скоморовський, Віталій БогдановичУ статті досліджено генезу поняття «правові парадигми», проаналізовано і критично опрацьовано відомі дефініції, зосереджено увагу на популяризації наукового доробку вітчизняних правників у розв’язанні проблем, що стосуються їх практичного використання у законотворчій діяльності. Представлено авторське визначення понять «правові парадигми» і «загальнотеоретичні засади правових парадигм».Документ Охоронна діяльність, її поняття та зміст, шляхи удосконалення(Університет «КРОК», 2018) Скоморовський, В.Б.; Хміляр, Ю.М.; Скоморовський, Віталій БогдановичУ статті розглянуто поняття та зміст охоронної діяльності, зарубіжний досвід розвитку, основні недоліки законодавчого регулювання та шляхи удосконалення охоронної діяльності.Документ Механізм реалізації прав і свобод людини та громадянина в Україні: досвід зарубіжних країн(Університет «КРОК», 2018) Скоморовський, В.Б.; Лисенко, О.В.; Скоморовський, Віталій БогдановичУ статті досліджені внутрішньодержавні та міжнародні механізми реалізації прав і свобод людини та громадянина. Автор статті окремо з’ясувала систему органів та посадових осіб, які повинні захищати права і свободи людини та громадянина.Документ Contractual Relations in the Information Sphere(EManuscript Technologies, 2020) Iasechko, Svitlana; Haliantych, Mykola K.; Skomorovskyi, Vitalii B.; Zadorozhnyi, Volodymyr; Obryvkina, Oksana; Pohrebniak, Oksana; Скоморовський, Віталій БогдановичThe article is devoted to the consideration of theoretical aspects of determining the possibility of concluding transactions with information. The widespread involvement of intangible assets into the real economic turnover and the emergence of a mass market for such products, combined with the “explosive” development of digital technologies, creates the conditions in which intangible assets become viable. Such development of technologies, global computerization, international trade has led to the widespread use of information, which has become one of the main and significant objects of the market and civil turnover. From the point of view of legal doctrine, the authors analyse the peculiarities of committing such transactions, outline the concepts and methodologies of civil law regulation of such relations. © 2020 EManuscript Technologies. All rights reserved.Документ Features of the subjective civil rights on patent(Innovare Academics Sciences Pvt. Ltd, 2020) Iasechko, Svitlana; Skomorovskyi, Vitalii B.; Andronov, Ihor; Zaitsev, Oleksii; Bortnik, Oksana; Скоморовський, Віталій БогдановичThe main aspects of the impact of patents on technological and social development have been highlighted, and it has been suggested to adapt a powerful world experience in this field. The key aspects of the innovation process and the protection of the results of scientific and technical action with the help of patents, and the peculiarities of the occurrence of subjective civil rights are considered. © 2020 by Advance Scientific Research.Документ Аналіз основних причин неефективного виконання урядом України взятих на себе зобов'язань у сфері забезпечення прав і свобод людини і громадянина(Юридичний факультет Запорізького національного університету, 2020) Загребельна, Н.А.; Загребельна, Наталія АнатоліївнаПрава і свободи людини і громадянина – це один із найважливіших інститутів правового статусу особи. Права і свободи людини і гро мадянина, а також гарантії даних прав і свобод визначають основний зміст і спрямованість діяльності держави. Держава виступає осно вним гарантом прав і свобод людини і громадянина та відповідає перед людиною за свою діяльність. У відповідності до частини 2 статті 3 Конституції України забезпечення і захист прав і свобод людини і громадянина є головним обов’язком держави. Практична реалізація державної політики щодо прав і свобод людини і громадянина є тим критерієм, за яким оцінюється рівень демократичного розвитку будь-якої держави і суспільства в цілому. В останні роки питання механізму захисту прав і свобод громадян, формування та реалізації державної політики у даній сфері є предметом серйозного наукового аналізу, що здійснєються видатними науковцями, представниками теорії права, конституційного, міжнародного, адміністративного права. Метою наукової статті є аналіз основних причин неефективного виконання урядом України взятих на себе зобов’язань у сфері забез печення прав і свобод людини і громадянина. До основних причини неефективного виконання урядом України взятих на себе зобов’язань у сфері забезпечення прав і свобод людини і громадянина слід віднести: – декларативний характер багатьох із закріплених у Конституції України прав і свобод людини та громадянина; – незавершеність формування державної політики України щодо реалізації забезпечення прав і свобод людини і громадянина; – законодавчу обмеженість, а іноді й відсутність, дієвих механізмів реалізації прав та свобод людини і громадянина; – недостатнє інформаційне забезпечення проблем реалізації конституційних прав і свобод людини та громадянина; – відсутність програми системного проекту реформування організаційно-правового механізму забезпечення прав і свобод людиниДокумент Проблеми законотворчого процесу в Україні, удосконалення та підвищення правової культури учасників законотворчого процесу в Україні(Університет «КРОК», 2020) Скоморовський, В.Б.; Якименко, С.О.; Скоморовський, Віталій БогдановичУ статті висвітлено та надано характеристику низки проблемних питань, які існують у законотворчому процесі України, розглянуто негативні явища, що виника ють під час законотворчого процесу в нашій державі, розглянуто шляхи вдосконалення національного законодавства та підвищення правової культури учасників законотворчого процесу, правові норми, які регулюють процес адаптації чинного національного законодав ства до стандартів законодавства Європейського Союзу і країн Північно-Атлантичного договору. У статті охарактеризовано такий термін, як «якість» та аналізуються під ходи до покращення «якості» закону, проаналізовано супутні проблеми, що впливають на вказане явище, а також висвітлено проблеми, які виникають під час створення закону, прийняття та впровадження його у сучасне життя держави з метою регулювання від носин різних прошарків суспільства. Розглянуто вплив законодавчого процесу і вказано на актуальність такої проблеми, як створення ефективної системи національного законодав ства, що має свій вплив на демократичні, соціальні, економічні, політичні процеси в нашій державі. В юриспруденції науковому дослідженню законотворчості та близьких до нього понять, таких як: правотворчість, нормотворчість, законодавча діяльність – присвяче но чимало наукових праць як вітчизняних, так і зарубіжних учених. Дослідженню питань законотворчого процесу та проблем, пов’язаних з ним, присвятили свої роботи багато сучасних учених, серед них: Копиленко О.Л., Богачова О.В., Шаповал В.М., Мельник М.І., Авер’янов В.Б., Нижник Н.Р. й інші. Також у статті проаналізовано новітні законодавчі акти, прийняті Верховною Радою України, що є показником демократичних перетворень у нашій країні й наближає її до міжнародних стандартів, які прийняті з метою подолання таких негативних явищ, як “політична корупція”, “кнопкодавство”, “прогули” депутатів. Також, у статті проаналізовано проблеми, що стосуються правової культури, основною з яких є правова освіта як учасників законотворчого процесу, так суспільства загалом, шля хи їх вирішення та подолання явищ, які негативно впливають на процес законотворення в УкраїніДокумент Правова неузгодженість дефініцій щодо визначення поняття зовнішньоекономічної діяльності з урахуванням сучасних методів ведення бізнесу(Університет «КРОК», 2021) Скоморовський, Віталій; Радомська, Тетяна; Скоморовський, Віталій БогдановичУ статті розглянуто теоретичні та законодавчі аспекти визначення поняття “зовнішньоекономічна діяльність”. Проаналізовано визначення даного терміна в національному законодавстві через призму сучасних методів ведення зовнішньоекономічної діяльності. Сформульовано пропозиції з удосконалення нормативної дефініції щодо зовнішньоекономічної діяльності у вітчизняному законодавстві. Проблема, що досліджується, полягає у певній невідповідності щодо визначення та використання терміна “зовнішньоекономічна діяльність” в основних нормативних актах. Відсутність єдиної правової бази для визначення даного терміна спричиняє проблеми у правовій діяльності. Правильне формулювання даного поняття повинно враховувати загальні принципи правового регулювання зовнішньоекономічної діяльності, міжнародну практику та обов’язково сучасні тенденції даного виду діяльності. У сучасних умовах ведення бізнесу, пов’язаних із пандемією COVID-19, у світі отримала поштовх у своєму активному розвитку електронна комерція, тобто торгівля із застосуванням інформаційно-телекомунікаційної системи (Інтернет). Це призвело до переорієнтації підходів у веденні зовнішньоекономічної діяльності, в тому числі з боку українських суб’єктів господарської діяльності. Враховуючи розвиток електронної комерції на сучасному етапі, даний процес необхідно передбачати при класифікації зовнішньоекономічної діяльності як виду діяльності у випадку, коли єдиним місцем ділових контактів одного або обох контрагентів є Інтернет, а підприємства працюють у різних країнах без перетину митного кордону. Крім того, необхідно визначити, що при здійсненні даної господарської діяльності через Інтернет при наявності хоча б одного іноземного елемента укладається зовнішньоекономічний електронний договір. Це особливо важливо в рамках процесу імплементації українського законодавства до європейського, який зараз триває в нашій країні. Чітке визначення цього терміна в законодавстві є основою для правильного правозастосування та уникнення неправильного тлумаченняДокумент Features of the Norms of the Constitutional Law of Ukraine(Ascociacion Internacional de Economia, 2021) Shutak, Illya; Skomorovskyi, Vitalii; Muzychenko, Ganna; Riabchenko, Tetiana; Kinzerska, Tatiana; Humeniuk, Tetiana; Скоморовський, Віталій БогдановичThe article is devoted to the study of the peculiarities of the norms of the constitutional law of Ukraine. The authors analyzed some issues of the theory of norms of the constitutional law of Ukraine, features of its legal (normative) nature, the genesis of norms of the constitutional law of Ukraine. Investigated the essence of the Constitution and the direct effect of the Constitution of Ukraine. The legal peculiarities of the norms of the constitutional law in the material and procedural aspects were singled out. They provided a classification of constitutional and statutory norms and their legal features. Demonstrated the unconventional structure of the norm of constitutional law. © 2021 Estudios de Economia Aplicada. All rights reservedДокумент Теоретичні основи конституційного закріплення принципів соціальної держави і права(Національна академія правових наук України, 2021) Луцький, Роман Петрович; Зварич, Роман Васильович; Скоморовський, Віталій Богданович; Коритко, Лілія Ярославівна; Олійник, Ольга БорисівнаУ статті проаналізовано доктринальні положення, а також українську конституційно-правову практику. Досліджено соціальну складову системи функцій сучасної держави. У цій статті аналізується діяльність держав, де здійснено інтелектуальний, політичний та практичний прорив у вирішенні проблеми функцій держави в контексті соціально-економічних реформ. Звертається увага на специфіку здійснення суспільної діяльності Української держави. Методологічна база даного дослідження включає основні загальнонаукові методи, а саме соціально-економічні методи та прийоми емпіричного рівня пізнання, метод систематичного аналізу численних теоретичних положень з позитивного права, історико-статистичні методи, метод порівнянь та аналогії, методи узагальнення, аналітичний огляд наявних наукових публікацій з досліджуваної тематики. Крім того, застосовувалися наукові методи в галузі юридичної науки, такі як нормативно-логічний, порівняльно-правовий, історико-правовий. Зроблено висновок, що соціальна держава – це держава, політика якої має пріоритетну соціальну спрямованість, що виражається у належному служінні державою громадянському суспільству, створенню необхідних і достатніх умов для реалізації економічної, соціальної та культурної діяльності людини. права, гарантії його соціального захисту та соціального забезпечення, що ґрунтується на соціально-економічних можливостях держави на засадах справедливості, пропорційності та гармонійного поєднання (збалансованості) суспільних і людських інтересівДокумент Законодавчі основи забезпечення національної безпеки України(Університет «КРОК», 2022) Степаненко, Н.В.; Безкровний, А.В.; Степаненко, Наталія В'ячеславівнаВ умовах трансформаційних змін в Україні питання національної безпеки є одним з ключових. Військова інтервенція відносно нашої держави, кризові процеси в економіці, політиці, фінансах, соціальній сфері, протидія політичному екстремізму, сепаратизму, колабораціонізму, різним формам і методам злочинності у реаліях сьогодення є гострими, болючі проблемами, які потребують негайного свого вирішення. Держава є визначальним інститутом політичної системи України основним гарантом конституційного ладу і виконує функції забезпечення національної безпеки через органи законодавчої, виконавчої та судової влади, ключове місце серед яких повинно належати парламенту, який здійснює нормативно-правове забезпечення національної безпеки в державі. Верховна Рада України в межах функціональних повноважень, визначених Конституцією України, визначає засади внутрішньої та зовнішньої політики, основи національної безпеки, формує законодавчу базу в цій сфері, схвалює рішення з питань введення надзвичайного і воєнного стану, мобілізації, визначення загальної структури, чисельності, функцій союзників та участь у військово-політичних союзах; професіоналізм особового складу збройних сил; розміри військових витрат, стан військової науки і характер військової доктрини. Ці чинники становлять важливі об’єкти військової політики України. Оскільки саме ефективне функціонування сектору безпеки і оборони і оборони в умовах обмежених ресурсів держави та послідовна і конструктивна підтримка України міжнародним співтовариством є запорукою успішного забезпечення суспільно-політичного і соціально- економічного розвитку та регіональної безпеки відновлення миру в Україні. Без належного законодавчого забезпечення система національної безпеки України буде формальною та не спроможною до захисту прав і свобод українського народу. У статті використано ряд загальнонаукових, юридичних, філософських методів і підходів. Світоглядна позиція авторів зумовлюється розвитком сучасного складного стану нашої держави, воєнний стан, виклики, глобалістична військова інтервенція росії і т.п. Все це вимагає характерних підходів і методологічного розширення проблематики на його засадах цивілізаційного підходу, концептуальних підходів правознавства із застосовуванням системних методів. Теоретичне і практичне значення дослідження містить комплексний аналіз окресленої проблематики інституційного забезпечення проблеми національної безпеки в Україні на законодавчому рівні.Документ Legal grounds for limitation of human rights and fundamental freedoms under the conditions of marital state(MAGNANIMITAS Assn, 2022) Stepanenko, Nataliіa; Savchenko, Viktor; Kamardina, Yuliia; Babiuk, Mariia; Kuderska, Iryna; Степаненко, Наталія В'ячеславівнаThe article examines the legal institution of the restriction of human rights as a necessary and unconditional tool for the functioning of a democratic society. The article deals with the issue of the restriction of human rights under martial law. It was found that the restrictions on rights and freedoms during martial law, as a rule, do not apply to the basic rights of citizens; are limited in scope and time of effect, are applied only on the basis of relevant normative legal acts. It has been studied that martial law means the possibility of legal restriction of the rights and freedoms of citizens and a temporary deviation from the provisions of the Convention on Human Rights and Fundamental Freedoms and the Constitution of UkraineДокумент Погляди Іллі Шрага на систему правосуддя в українських землях після Судової реформи 1864 р.(Університет «КРОК», 2022) Скоморовський, В.Б.; Кінзерська, Т.В.; Скоморовський, Віталій БогдановичУ статті досліджуються погляди відомого українського адвоката, громадського і суспільно- політичного діяча Іллі Шрага на систему правосуддя в українських землях після Судової реформи 1864 р. Зазначається, що у середині ХІХ ст. центральна імперська влада оголосила низку реформ, зокрема селянську, військову, міську, земську, судову, котрі суттєво вплинули на тогочасне суспільно-політичне життя. Наголошується, що серед запропонованих реформ найбільш послідовною і завершеною була Судова реформа 1864 р. Стверджується, що реформування судової системи неодноразово ставало предметом дискусій у вищих ешелонах імперської влади. Констатується необхідність трансформації судової системи, оскільки існуюча система правосуддя не відповідала тогочасним реаліям. Вона не була досконалою, і це неодноразово доводила судова практика. Часто спостерігалась недостатня фахова кваліфікація суддів та хабарництво, суди вирішували справи, розглядаючи лише письмові матеріали слідства. Акцентується на тому, що аналіз функціонування судових установ на території українських земель після Судової реформи 1864 р. займає важливе місце у творчій спадщині І.Шрага. Зауважується, що юридичний фах ученого дозволив доволі детально досліджувати особливості функціонування судових установ з урахуванням тих суспільно-політичних і правових чинників, що суттєво впливали, а часто й визначали принципи діяльності судових інституцій. Зазначається, що будучи фаховим юристом з багатим практичним досвідом дослідник детально простежив функціонування судів після їх реформування у період царя Олександра ІІ. Стверджується, що на основі застосування порівняльного аналізу вченому вдалося простежити особливості функціонування судових установ після Судової реформи 1864 року і аж до періоду проголошених самодержавством контрреформ у судовій сфері у кінці ХІХ ст.Документ Нормативно-правове забезпечення розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з комунальної у приватну власність(Університет «КРОК», 2022) Скоморовський, В.Б.; Рибченко, В.І.; Скоморовський, Віталій БогдановичУ статті зазначається, що процедура відведення земельних ділянок є особливо актуальною, адже відповідно до Конституції України, «Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави». З огляду на це, постає потреба в аналізі нормативно-правової бази для розкриття всіх тонкощів Конституції України, Земельного кодексу, інших актів, а також в аналізі проблем, які можуть виникнути при відведенні земельної ділянки. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно, відповідно до ст. 14 Конституції України. Крім того, варто зазначити, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень і у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України відповідно до статті 19 Конституції України. Варто зазначити, що громадяни України мають право відведення у власність земельної ділянки безоплатно, проте чимало громадян ним не користуються через необізнаність у зазначеному питанні. На це може бути безліч причин, але головною причиною вважаємо те, що рівень правової свідомості громадян на сьогодні є доволі низьким. Практичний досвід засвідчує, що громадяни, зацікавлені в отриманні у власність земельної ділянки безоплатно, знаючи про це право, завжди намагаються дізнатися в місці подання заяви щодо отримання дозволу на відведення земельної ділянки з державної або комунальної власності в сільській, селищній, міській раді. Оскільки, як зазначено вище, правосвідомість громадян не на найвищому рівні, то їм потрібно більш детально ознайомлюватися з чинним законодавством та у разі потреби звертатися за додатковим роз’ясненням до компетентних структур. Часто трапляються випадки стосовно черг на отримання земельних ділянок. Існує хибна думка, що достатньо написати заяву без зазначення орієнтованого місця розташування та орієнтованих розмірів. Як результат, громадяни отримують мотивовану відмову на їх заяву. Ще однією з проблем, які трапляються на сьогоднішній день, є те, що громадяни вважають, що вони можуть отримати земельну ділянку тільки за місцем їх реєстрації, але Земельний кодекс регламентує інше. Варто зазначити, що якщо громадяни, які знають усю процедуру відведення земельних ділянок, подають заяву на отримання дозволу щодо відведення земельної ділянки з державної чи комунальної власності, то вони зазначають орієнтоване місце розташування та орієнтовані розміри, а також знають те, що їх заява повинна бути розглянутою в місячний строк. У державі існує проблема, яка полягає не в розгляді заяв громадян, а в незабезпеченні міським головою належної роботи виконавчого комітету, оскільки більшість громадян, що не отримали дозвіл, звертаються до юристів чи адвокатів, які з’ясовують в судовому порядку те, що їх права були порушені.