Вчені записки Університету "КРОК". 2023. №1(69).
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/2213
Переглянути
Документ Особливості прояву емоцій здобувачів вищої освіти під час російсько-української війни в Україні(Університет «КРОК», 2023) Шулдик, Анатолій; Шулдик, ГалинаУ статті проаналізовано психологічну літературу про емоції здобувачів вищої освіти в умовах війни 2022 року в Україні. Мета статті – виявити прояви різних видів емоцій у здобувачів вищої освіти та показати їх зміну на початку російсько-української війни та через 10 місяців. Для діагностики домінуючих емоцій використано опитування. Виявлено, що найбільш поширеними були такі емоції: паніка та шок, жах, велика істерика, полярність емоцій, різка зміна настрою, сильних страх (за себе, за рідних, за майбутнє України, за незнання майбутнього), смуток і розпач, невпевненість у своїх силах, ненависть, гнів потужної сили, злість, агресія, песимізм, роздратування, тривога, сум, спустошеність, безнадійність, пригніченість, неспокій, боязкість всього, почуття вини. На фоні цих переживань появляється тремтіння тіла, заціпеніння, оніміння, підвищення тиску, температури тіла, сльози і плач, слабкість у тілі, відсутність апетиту, поганий сон, небажання виконувати будь-яку роботу. Проведено діагностику копінг-стратегій (E. Heim), яка дозволила дослідити 26 ситуаційно-специфічних варіантів копінгу (типів поведінки, реагування на складну ситуацію, боротьбу зі стресом), розподілених на три основні сфери психічної діяльності – когнітивні, емоційні та поведінкові копінг-механізми. Проведено ряд профілактичних та психотерапевтичних онлайн-бесід зі здобувачами вищої освіти щодо регулювання власних емоцій. При повторному опитуванні через десять місяців війни наступили такі зміни емоцій у здобувачів: появилось прагнення не «зациклюватись» та не думати про найгірше, відчуття полегшення від зайнятості чимось. Страх та почуття безвихідності замінили надія та віра в наших людей, з’явилась сильна віра в свою країну та наших захисників, сильний патріотизм та гордість за рідну Україну, віра в те, що Україна переможе. З’явилось відчуття гордості за наших захисників, за те, що Україна вистояла у перші дні війни, появилась сила духу. Згодом кожні хороші новини сприймалися з радістю, а погані – з мужністю. 95% опитаних здобувачів відчувають тепер до агресора тільки злобу й гнів, жадають. Крім цього у 20% респондентів залишились страх, зросла злість, роздратування, ненависть, гнів; а також появились пригнічення, смуток, моральне і фізичне виснажена від постійних сирен. Залишились часті перепади, коливання емоцій, виникли слухові флешбеки. Повторне дослідження копінг-стратегій також свідчить про зміни в емоційних станах здобувачів. Після профілактично-корекційної роботи зросла кількість здобувачів із адаптивними когнітивними копінг-стратегіями (на 25 %), із адаптивними емоційними копінг-стратегіями (на 20 %), із адаптивними поведінковими копінг-стратегіями (на 25 %); зменшилась кількість здобувачів із не адаптивними когнітивними копінг-стратегіями (на 5 %), із не адаптивними емоційними копінг-стратегіями (на 15 %), із не адаптивними поведінковими копінг-стратегіями (на 15 %); зменшилась кількість здобувачів із відносно адаптивними когнітивними копінг-стратегіями (на 20 %), із відносно адаптивними емоційними копінг-стратегіями (на 5 %), із відносно адаптивними поведінковими копінг-стратегіями (на 10 %).Документ Визначення ролі та місця інформаційно-аналітичного забезпечення в системі економічної безпеки(Університет «КРОК», 2023) Стечишин, ЮрійУ статті проведено дослідження щодо визначення інформаційно-аналітичного забезпечення в системі економічної безпеки шляхом проведення аналізу сучасних наукових підходів в галузі економіки, права, державного управління та інших наукових галузях щодо розуміння сутності та змісту, а також базових складових цього явища та процесу на різних рівнях управління. Встановлено, що інформаційно-аналітичного забезпечення в системі економічної безпеки має конвергентний та міждисциплінарний характери і трактуєтеся в залежності від рівня управління економічною безпекою. При цьому інформаційно-аналітичне забезпечення економічної безпеки формується на відповідних методиках і засобах збору, оброки та передачі інформації, методиках розрахунків показників, індикаторів тощо з урахуванням змін та впливів зовнішнього середовища, у тому числі розвитком інноваційних інформаційних технологій. Розглядаючи систему економічної безпеки в залежності від рівня: макро – національний (державний) рівень, мікро – рівень підприємства, організації тощо, визначено, що вона являє собою процес управління та прийняття рішень, і відрізняється та характеризується багатогранністю, складністю інформаційно-аналітичного забезпечення. Тому для попередження загроз, ризиків небезпеки та здійснення превентивних заходів або протидії, перш за все необхідно виявити, ідентифікувати та оцінити (з використаним певних методик) негативний вплив цих та інших процесів, явищ. Крім того з’ясовано, що економічна безпека індивіда, суб’єкта господарської діяльності і держави є неподільні, водночас в контексті інформаційно-аналітичного забезпечення системи економічної безпеки має значення наддержавні (міжнародні) суб’єкти. Тобто визначаючи сутність інформаційно-аналітичного забезпечення економічної безпеки на глобальному (планетарному) рівні необхідно зазначити, що суб’єктами первинного збору інформації виступають міжнародні статистичні організації та служби, звітні організації, аналітичні центри та інші, які виконують центральну функцію збору інформація з багатьох країн світу, а деякі з них також займаються розробкою методик статистичного аналізу.Документ Оптимізація соціально-психологічного клімату в структурах державного управління та місцевого самоврядування в процесі впровадження децентралізації в Україні(Університет «КРОК», 2023) Сімоненко, ОленаУ статті вперше представлено розроблену автором модель оптимізації соціально-психологічного клімату в колективах органів державної влади та місцевого самоврядування в процесі впровадження реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, що включає в себе три ключові аспекти: концептуально-цільовий, організаційний-змістовий та критеріально-результативний. Автором презентовано психологічні умови та засоби оптимізації соціально-психологічного клімату організації в процесі впровадження децентралізації влади, що були визначені в результаті проведеного формувального етапу експерименту. Також в статті наведено методологічні підходи, що були застосовані для досягнення оптимізації соціально-психологічного клімату організації, до яких слід віднести: комплексний, системний, компетентнісний, транскультуральний, особистісно-орієнтований підходи тощо. Презентовано розроблену програму оптимізації соціально-психологічного клімату колективів установ, що включає три змістові модулі, які розкривають сутність, особливості, чинники та шляхи розвитку соціально-психологічного клімату організації в умовах впровадження децентралізації. Даний набір модулів було визначено у зв’язку зі специфікою реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, яка передбачає, з одного боку, передачу повноважень на найнижчий управлінській рівень за принципом субсидіарності, а з іншого, крос секторальну взаємодію органів влади різних рівнів, окремі модулі програми передбачають взаємодію службовців на відповідних рівнях. Перший модуль програми спрямований на процес оптимізації соціально-психологічного клімату колективів всередині організації, другий модуль – на налагодження взаємодії між службовцями колективів організацій вертикального підпорядкування всередині одного регіону (обласна державна/військова адміністрація, районна державна/військова адміністрація, виконавчий комітет ради об’єднаної територіальної громади). Третій модуль націлено на налагодження партнерської співпраці службовців організацій одного рівня в ієрархії управління в різних регіонах. В статті представлено позитивні результати застосування моделі та програми оптимізації соціально-психологічного клімату організації в процесі впровадження децентралізації влади, в тому числі, вплив експерименту на рівень розвитку показників чотирьох критеріїв соціально-психологічного клімату колективів органів державної влади та органів місцевого самоврядування в процесі впровадження децентралізації влади: професійна обізнаність щодо діяльності в органах влади, усвідомлена мотивація діяльності в органах влади, оцінне ставлення до взаємодії в органах влади, професійна конкурентоздатність в умовах децентралізації влади.Документ Конструктивні стратегії поведінки особистості у психогенних кризових ситуаціях(Університет «КРОК», 2023) Оксютович, Марина; Мельничук, ДмитроПсихогенні стресові ситуації, посилені війною в Україні, негативно впливають на психоемоційний стан як суспільства в цілому, так і окремих громадян. Такі кризові стани призводять до зниження потенціалу людини, особистісних та міжособистісних конфліктів, соціально-психологічної дезадаптації, створюють необхідність кваліфікованої психологічної допомоги. Виходячи з цього, мета статті полягає в аналізі проблеми використання конструктивних стратегій поведінки особистості у кризових ситуаціях. Здійснено теоретичний аналіз та узагальнення поняття «криза» і «кризова ситуація», а також систематизовано основні стратегії поведінки особистості у кризових ситуаціях. Використано науково-теоретичні методи психологічних досліджень: аналіз, систематизація, класифікація та узагальнення наукових джерел по темі дослідження. Проаналізовано основні теоретичні підходи та концепції, які розглядають кризові ситуації, їх передумови, наслідки, а також способи реагування на них. Виділено два основні напрями в контексті долаючої поведінки: дезадаптаційний (кризова ситуація негативно впливає на особистість, спричинюючи деструктивні емоційні стани, патерни поведінки, дезорганізовує особистість) та адаптаційний (кризова ситуація мобілізує внутрішні ресурси особистості, дає можливість отримати новий досвід, сприяє кращій адаптації до навколишніх умов та обставин). Отримані результати дали можливість констатувати, що кризова ситуація є суб’єктивним поняттям, вона опосередковується індивідуально-типологічними характеристиками особистості, які впливають на її перебіг. Серед таких характеристик чільне місце посідають копінг-стратегії, які визначають той чи інший стиль реагування на кризову ситуацію. Доведено, що конструктивні копінг-стратегії забезпечують адаптаційний вихід із кризової ситуації, побудову нових способів поведінки та емоційного реагування, сприяють переосмисленню життєвої позиції, забезпечують відновлення балансу організму. Обґрунтування основних типів конструктивних стратегій поведінки сприятиме їх ефективному засвоєнню, адаптаційному виходу із кризової ситуації, актуалізації нових навичок реагування на стресові події, покращенню самопочуття особистості.Документ Вплив порнографії на психосексуальний розвиток підлітків(Університет «КРОК», 2023) Федорець, СвятославаВ статті проаналізовано особливості впливу раннього знайомства з порнографією на психосексуальний розвиток підлітків, формування уявлень про статеве життя та формування сексуальних стереотипів. Зокрема, висвітлено специфіку сучасного порно, його відмінності від порно попередніх років та досвіду інтимного контакту з реальним партнером. Зазначено унікальні ризики сучасного порно та характер його впливу на мозок та сексуальність які в підлітковому віці перебувають в процесі формування. Окреслено особливості підліткового мозку, його вразливості до дії надміру сильних подразників які спроможні формувати стійкі зв’язки, що в подальшому можуть відчутно вплинути на сексуальну поведінку суб`єкта. Визначено, що досвід раннього знайомства з порно, який одержується задовго до здобуття сексуального досвіду з реальним партнером має тенденцію призводити до формування переваги перегляду порно над безпосереднім сексуальним контактом з людиною та формувати патологічні сексуальні стереотипи, що в свою чергу може ставати причиною сексуальних дисфункцій в подальшому. В статті акцентовано увагу на тому, що у вітчизняному науковому просторі присутній дефіцит досліджень впливу порнографії на формування сексуальності дітей, підлітків та юнаків, так само як і відсутня достатня кількість клінічних досліджень впливу раннього перегляду екстремальних категорій порно на формування сексуальних стереотипів глядача з відповідними наслідками для його статевого життя. Наукові пошуки українських вчених здебільшого зосереджені на висвітленні даного питання з точки зору юриспруденції та інколи історії. Зазначене демонструє наявність суттєвих прогалин в науковому дискурсі та обумовлює актуальність обраної теми дослідження. Автором здійснено вклад у вивчення впливу сучасного порноконтенту на формування сексуальності в підлітковому віці, зазначено можливі ризики та наслідки для сексуальності в майбутньому.Документ Аксіопсихологія та аксіогенез особистості в умовах соціальної кризи(Університет «КРОК», 2023) Петрунько, Ольга; Петрунько, Ольга ВолодимирівнаУ статті проаналізовано сутність феноменів «аксіологія», «аксіопсихологія», «аксіогенез», «аксіпсихіка», «суб’єкт аксіогенезу» та деяких інших, а також існуючі зв'язки між цими феноменами у традиції сучасного аксіопсихологічного підходу. Автор спирається на традиційні уявлення про аксіологію як науку про особистісні цінності людини і разом цим робить наголос на соціальній та суб'єктнісній природі цих цінностей та наголошує на міцному зв’язку цінностей із показниками суб’єктності учасників соціального буття. Суб’єктність розглядається як авторство власного життя, яке гарантується системними знаннями суб’єкта про природу і сутність інтелектуальних, духовних, моральних, естетичних та інших цінностей, і міцно пов’язане з традиціями суспільства. Суб’єкт аксіогенезу – як автор і носій суб’єктності – уособлює найважливіші цінності свого суспільства. У зв’язку з цим автор даної статті стверджує, що не існує цінностей та носіїв цих цінностей поза межами соціального діалогу і соціальної взаємодії. Систему цінностей суб’єкта розглянуто як продукт суспільного діалогу, який розуміється як обмін когніціями, емоціями та інтеракціями щодо ідеального, ефективного облаштування суспільства на засадах аксіопсихологічних принципів та аксіологічних практик. Суспільний діалог визначається як чи не єдиний інструмент, який може гарантувати надійність тих чи тих суспільних змін, особливо в часи суспільної кризи. Автор статті приділяє велику увагу одному з найважливіших учасників цього діалогу і найважливішому інструменту його висвітлення – засобам масової комунікації (масмедіа). При цьому висвітлюється питання не так про всемогутність масмедіа, як про ризики, які вони створюють. Йдеться про те, що в сучасних інформаційних суспільствах (медіасуспільствах) відбуваються процеси медіатизацій моралі і цінностей, які зачіпають ціннісні структури свідомості практично всіх соціальних суб’єктів і суспільства в цілому. Показано, що роль масмедіа як головного актора суспільного буття в медіасуспільствах істотно посилюється в часи тривалої суспільної кризи. Автор статті посилається на відомі наукові концепції аксіогенезу та дані соціально-психологічних моніторингів громадської думки, здійснених в Україні впродовж 2013-2023 рр. численними аналітичними інституціями, і показує, що зміни панівних цінностей в умовах тривалої соціальної кризи є неуникними. А відтак ним підтверджено тезу щодо аксіологічного повороту в системах цінностей суб’єктів суспільної кризи. Означується, що найризикованішим результатом цих змін є аксіопатична особистість – особистість, яка стала на хибний, деструктивний шлях власного аксіогенезу.Документ Перспективи розвитку соціальної відповідальності на основі досвіду світових фармацевтичних компаній(Університет «КРОК», 2023) Карпюк, Злата; Крупський, Олександр; Стасюк, ЮліяПолітика соціальної відповідальності стає невід’ємною частиною діяльності компаній, оскільки охоплює діяльність, спрямовану на задоволення вимог усіх зацікавлених сторін, підтримання сталого екологічного стану та заходи, що забезпечують соціальну сферу (підтримка освітніх проектів, допомога вразливим верствам населення та ін.) Автори обговорюють підходи до соціальної відповідальності, які залежать від ступеня врахування інтересів стейкхолдерів. У статті досліджено соціальну відповідальність світових фармацевтичних компаній з багатою історією та досвідом. Їх діяльність у сфері соціальної відповідальності базується на трьох ключових сферах, а саме: навколишнє середовище, суспільство та управління організацією. У роботі також аналізуються особливості розвитку соціальної відповідальності вітчизняного бізнесу, досліджується діяльність провідних українських компаній у цій сфері, на які суттєво впливають сучасні події в нашій країні. Основою внутрішньої соціальної відповідальності вітчизняних фармацевтичних компаній є підвищення якості трудової діяльності працівників. Зовнішня форма соціальної відповідальності включає бізнес-практики, пов’язані з впровадженням систем управління якістю, систем управління навколишнім середовищем, соціально орієнтованих систем управління та соціальної відповідальності, спрямованих на побудову партнерських відносин з ключовими зацікавленими сторонами. На основі проведеного дослідження авторами описано основні перспективи розвитку соціальної відповідальності на вітчизняних підприємствах, зокрема фармацевтичного сектору, та шляхи її вдосконалення. Лише незначна частина з них повноцінно займається соціальною діяльністю, розвиток якої також стримується недостатнім фінансуванням, відсутністю пільг кредитування соціально спрямованих проектів та недостатніми законодавчо закріпленими пільгами соціально відповідального бізнесу.Документ Теоретична структура мотиваційних компонентів особистісного потенціалу обдарованих юнаків та дівчат(Університет «КРОК», 2023) Садова, Мирослава; Садова, Мирослава АнатоліївнаВ статті здійснено обгрунтування теоретичної структури мотиваційних компонентів особистісного потенціалу обдарованих дітей юнацького віку: цільовий, потенційно-мотиваційний, виявлення психологічних бар’єрів, навчально-мотиваційний, особистісно-реалізаційний. За структурою до цільового компоненту включені цілі: основні / додаткові, орієнтовані на бажання орієнтовані на можливості, орієнтовані на процес, орієнтовані на результат, орієнтовані в часі; до потенційно-мотиваційного компоненту включені ціннісний та ресурсний показники; до навчально-мотиваційного компоненту відносяться: професійна направленість, внутрішня мотивація до навчання, зовнішня мотивація до навчання; до компоненту виявлення психологічних бар’єрів належать об’єктивні та суб’єктивні чинники; особистісно-реалізаційний компонент враховує показники: робота над помилками (усунення психологічних бар’єрів), розвиток особистісного потенціалу, реалізація особистісного потенціалу в навчально-професійній діяльності, особистісне зростання. Своєрідною новизною даного дослідження є компонент подолання психологічних бар’єрів, який в експериментальній частині буде описано більш детально з урахуванням вибірки обдарованих дітей юнацького віку. Кожен із запропонованих мотиваційних компонентів описує авторський підхід і науковий контекст сучасних зарубіжних і вітчизняних вчених. Здійснено наліз чинників та складових мотивації в структурі особистісного потенціалу обдарованих дітей юнацького віку за сучасними зарубіжними та українськими науковцями останнього десятиліття. Описано дослідження мотиваційних аспектів у структурі особистісного потенціалу обдарованих підлітків за останні 5-8 років на основі досліджень зарубіжних організацій: Національної асоціації обдарованих дітей США, Центру передового досвіду Національної асоціації губернаторів [NGA Center], Ради директорів) [CCSSO], Національного університету Сербії та Японії, університету Нового Південного Уельсу тощо.Документ Вплив програм wellbeing на продуктивність та лояльність персоналу(Університет «КРОК», 2023) Злобін, Кирило; Літвін, Наталія; Бурлакова, Ірина; Літвін, Наталія МиколаївнаУ цій статті зазначено, що таке благополуччя співробітників, чому воно таке важливе і як забезпечити благополуччя співробітників у їхньому робочому середовищі. Метою статті є вивчення теоретичних та практичних аспектів впливу корпоративних програм благополуччя на продуктивність та лояльність персоналу. Методологічною основою дослідження є результати проведеного опитування, основними завданнями якого були: визначити, що на сьогоднішній день для працівників означає благополуччя; виявити залежність задоволеністю роботою та життям від трудових цінностей співробітників підприємства; встановити, що становить цінність для респондентів. Анкетування проводилося анонімне і включало 12 питань, 9 з яких були в закритій формі і 3 у відкритій формі. Загальна кількість респондентів становила 350 осіб, із них 46,4% респондентів чоловічої статі та 53,6% респондентів жіночої статі. За результатами опитування встановлено, що сьогодні є чимало рішень, які не коштують великих грошей, але можуть бути дуже корисними для підтримки продуктивності співробітників та підвищення їхньої залученості до роботи. Аналізуючи результати соціологічного дослідження, можна констатувати, що всі види благополуччя тісно взаємопов'язані, а підвищення одного з них впливатиме на добробут людини в цілому. Пошук універсальних засобів підвищення благополуччя є кінцевим результатом успішного вивчення даного явища. Засоби підвищення добробуту працівників є одним із найважливіших елементів успішної діяльності компанії. За результатами анкетування співробітників акціонерного товариства, впроваджена програма благополуччя. Засоби підвищення добробуту працівників є одним із найважливіших елементів успішної діяльності компанії. При реалізації корпоративних програм благополуччя підвищується задоволеність та продуктивність співробітників, посилення ефективності управлінської команди в умовах невизначеності. Відзначається підвищення лояльності та залучення співробітників за рахунок більш якісної роботи з ними.Документ Використання форм туристської анімації в системі професійної підготовки фахівців з туризму(Університет «КРОК», 2023) Кондес, Тетяна; Кондес, Тетяна ВасилівнаУ статті акцентується увага на тому, що в умовах інтенсивних змін, які відбуваються в соціально-економічному розвитку туріндустрії в Україні, неабиякої актуальності продовжує набувати підготовка нового типу фахівців для цієї галузі, особистості професіонала із глибокими фаховими знаннями, сформованими професійними цінностями. Метою статті є дослідження педагогічних умов використання форм туристської анімації в системі професійної підготовки студентів спеціальності «Туризм», аналіз структури та змісту професійної компетентності майбутніх фахівців з туризму. Основним завданням є обґрунтування ефективності використання форм туристської анімації в системі професійної підготовки майбутніх фахівців з туризму. Узагальнено поняття професійних компетентностей майбутніх фахівців з туризму, що визначають готовність і здатність здійснювати і свідомо організовувати діяльність зі створення рекреаційно-анімаційних програм на основі знань, умінь, досвіду, вдосконалення професійно-важливих якостей. Вказано, що використання елементів туристської анімації сприяє розвитку у майбутніх фахівців з туризму артистизму, творчої активності, уяви і мовлення. В процесі розробки анімаційної програми та реалізації рекреаційно-анімаційного проєкту студенти використовували весь арсенал проєктних засобів: від розробки сценарію до технічного конструювання; від функціонального аналізу – до організації та реалізації задуманої програми. Це сприяло вдосконаленню професійно-значущих компетенцій: здатність аналізувати та визначати вимоги до проєкту рекреаційно-анімаційної програми та синтезувати набір можливих рішення завдань чи підходів до виконання розроблених і готових оздоровчо-розважальних заходів; здатність складати докладну специфікацію вимог до рекреаційно-анімаційних програм та готувати повний набір документації оздоровчо-розважальних заходів, з основними економічними розрахунками для їх реалізації; здатність застосовувати методи наукових досліджень при створенні ігрових, оздоровчих програм та доводити новизну своїх концептуальних рішень.Документ Методологія пізнання у постінформаційних суспільствах(Університет «КРОК», 2023) Плющ, ОлександрУ статті представлено методологічний підхід, який дає можливість конструювати інтегративну теорію пізнання у постінформаційних суспільствах. В основі цього підходу лежить бачення тривимірності людського буття: буття – суб'єкт – пізнання, коли суб'єкт пізнання і наявного у нього знання занурений у буття. У зв'язку з цим процес пізнання розглянуто в трьох вимірах: як вилучення суб'єктом із зовнішнього середовища вітально-релевантної для нього інформації; як інтерактивна взаємодія суб'єкта із середовищем, інформаційний обмін, спільне з іншими пізнання світу; як прогнозований і реальний результат цього пізнання. Це дає змогу уявляти потенційні можливості, критично їх оцінювати і на цій основі прогнозувати майбутнє, у тому числі в ситуаціях невизначеності і доленосного вибору. У статті наголошено, що в процесі пізнання, а надто у нових чи драматичних реаліях буття, суб'єкт пізнання завжди шукає нове знання, прагне вирішувати онтологічні проблеми, шукає істину. Показано, що еволюція системи знань, етапи та цілісний процес пізнання організовані за відомою схемою теза – антитеза – синтез, лише синтез, що проходить перевірку на життєздатність та передбачає рефлексію якості цього синтезу. Ця схема відтворюється з організацією процесу пізнання як індивідуальних, і колективних суб'єктів. Окремі системи знань, що починаються як монологічні концептуальні побудови, розгортаються в колективні конструкції, які надалі добудовуються, самоконструюються, вдосконалюються. Рефлексія, розглянута як «пізнання пізнання», передбачає самоорганізацію суб'єкта пізнання як суб'єкта життєдіяльності, що визначає мету пізнання в самому процесі пізнання як екзистенційної практики. Система знань постає як фрактальна конструкція, організація якої змінюється внаслідок саморозвитку суб'єкта пізнання. Фрактальна організація процесу пізнання призводить до того, що попередні етапи пізнання не знищуються наступними, а зберігаються у згорнутому вигляді, щоб повторитися на якісно новому рівні.Документ Емпіричне дослідження психологічних особливостей самоактуалізації особистості зрілого віку(Університет «КРОК», 2023) Нежинська, Олена; Хілько, СвітланаВ статті представлено результати емпіричного дослідження психологічних особливостей самоактуалізації особистості зрілого віку. Висвітлено, що питанню самоактуалізації присвячена значна кількість психологічних досліджень як у наукових працях екзистенційних філософів і мислителів, так і представників гуманістичної психології, у тому числі дослідників психодинамічного підходу. Розкрито, що проблемі самоактуалізації особистості приділяли увагу і вітчизняні науковці. Зазначено, що зрілий вік досліджуваних відповідає віковій періодизації за біологічними ознаками (чоловіки від 22 до 60 років і жінки від 21 до 55 років). Емпіричне дослідження дозволило визначити рівень прагнення особистості зрілого віку до самоактуалізації, тобто наскільки вона здатна визначати стратегію свого життєвого шляху й оцінити міру свого успіху у цьому. У результаті встановлено за методикою САМОАЛ, що у переважної більшості є середній рівень розвитку самоактуалізації. Досліджено психологічні особливості самоактуалізації особистості зрілого віку відповідно діагностичних шкал, у результаті чого відмічено, що психологічні особливості самоактуалізації полягають у пріоритетності розвитку окремих її складових, зокрема, перші три позиції займають гуманістичні цінності, автономність і креативність. Виявлено особливості самоактуалізації залежно від статі, віку (вікової періодизації 1 і 2-го періоду зрілого віку досліджуваних), освіти, стажу трудової діяльності. Засвідчено, що стать досліджуваних не впливає на рівень самоактуалізації осіб зрілого віку (три чверті жінок і більше половини чоловіків мають середні показники даного феномену). Констатовано, що високий рівень розвитку самоактуалізації в більшій мірі показали досліджувані 2-го періоду зрілого віку. Високий рівень виявили більшість осіб зрілого віку з вищою освітою. Також відзначено, що зі збільшенням стажу трудової діяльності підвищується і рівень самоактуалізації особистості, а, отже, і задоволеність професійною кар’єрою.Документ Теоретичні підходи до визначення «туристичної дестинації» в контексті стратегічного менеджменту(Університет «КРОК», 2023) Кудряшов, ЄвгенійУ статті проведено систематичний огляд літератури зі стратегічного управління туристичними дестинаціями. Розглянуто наукові підходи до визначення терміну «туристична дестинація». Визначено, що в країнах пострадянського простору останнім часом поряд із терміном «дестинація» вживається поняття «туристична дестинація», як найважливіший елемент регіональної туристичної системи та суб’єкт управління регіональним розвитком. З’ясовано, що визначення «туристичної дестинації» суттєво різняться, що свідчить про відсутність консенсусу щодо її визначення як наукової категорії. Швидко зростаюча індустрія туризму була значно ослаблена через глобальні ризики, такі як пандемія COVID-19 та повномасштабне вторгнення Російської Федерації в Україну в 2022 році. Ці виклики створили необхідність до вивчення та застосування різних стратегій управління туристичними дестинаціями з урахуванням ряду зовнішніх факторів. Основною метою дослідження є визначення поняття туристичної дестинації в контексті менеджменту та огляд теоретичних підходів у цій галузі дослідження. На основі проаналізованих наукових концепцій з’ясовано, що однією з основних переваг стратегічного планування в туризмі є постійний моніторинг ефективності діяльності всіх залучених суб’єктів. Проводячи паралель між довгостроковим планом і короткостроковим планом, дослідження висвітлює різницю між стратегією управління туризмом і його маркетинговою тактикою. Основні етапи стратегічного планування в туризмі були визначені як тривалі та взаємозалежні. Крім того, у статті представлено огляд концепції маркетингу територій, яка виникла в тісному зв’язку зі стратегічним менеджментом. Туристичні дестинації мають свій власний імідж, який безпосередньо приваблює туристів, мотивує їх до отримання відповідних послуг і тим самим активізує всю туристичну систему окремого міста чи регіону.Документ Психологічні аспекти проведення внутрішнього аудиту як процесу впровадження системи управління якістю(Університет «КРОК», 2023) Сингаївська, Ірина; Лісніченко, Тетяна; Сингаївська, Ірина ВалентинівнаУ статті розкриті психологічні аспекти проведення внутрішнього аудиту, як процесу впровадження системи управління якістю. Наведені фахові та особисті якості аудитора під час проведення внутрішнього аудиту. Наведено визначення аудиту як процесу, який повинен бути одним з найважливіших інструментів для оцінювання функціонування системи управління якістю. Вивчення психологічних аспектів відіграє важливу роль як у встановленні сприятливого психологічного клімату на підприємстві, що призводить до поліпшення діяльності, так і до зниження емоційного виснаження, стресу та тривожності шляхом пояснення, для чого саме потрібен не тільки внутрішній аудит, але й система управління якістю. При аналізі проблеми психології забезпечення та впровадження СУЯ на підприємствах, були розглянуті соціально-психологічні (виховання та мотивація) та психологічні (створення психологічного клімату в колективі, психологічна дія позитивними прикладами) чинники. Згадуються специфічні методи, що використовують у внутрішньому аудиті: спеціальне спостереження за окремими явищами, процесами і речами; інспектування; огляди; запити; усне чи письмове підтвердження фактів; аналітичні розрахунки; моделювання явищ і процесів; різні види аналізу; дослідження аномальних ситуацій; анкетування; опитування тощо. Визначена роль психологічних методів управління, таких як методи професійного відбору та навчання. Дієвість організації залежить від того, як персонал поводить себе в межах системи, у якій він працює. У межах організації персонал стає залученим і діє згуртовано у разі спільного розуміння політики у сфері якості та результатів, які бажає здобути організація. Співробітники можуть діяти самостійно, але у межах правил та вимог, визначених керівником. Домінуюча сфера в такій організацїї ‒ діяльність, фокус ‒ на результаті.Документ Аналіз результатів вітчизняних наукових досліджень у напрямку інноваційного розвитку системи економічної безпеки підприємства на основі цифрових технологій(Університет «КРОК», 2023) Правдивець, Олександр; Правдивець, Олександр МиколайовичУ статті проведено дослідження результатів вітчизняних наукових доробок у напрямку інноваційного розвитку системи економічної безпеки підприємства на основі цифрових технологій. Дослідженню різних проблемних питань і завдань, пов’язаних з інноваційним розвитком системи економічної безпеки підприємства, зокрема на основі цифрових технологій присвячено наукові праці низки вітчизняних вчених в галузі економіки, які висвітлені у статті. За результатами проведеного дослідження встановлено, що векторами розвитку сучасних тенденцій в галузі економічних наук за напрямком інноваційного розвитку системи економічної безпеки підприємства на основі цифрових технологій є наступні: становлення смарт-промисловості в Україні в умовах четвертої промислової революції; інформаційна безпека як драйвер розвитку національної економіки; гнучке управління у забезпеченні економічної безпеки промислових підприємств; технологічна конкурентоспроможність національної економіки як чинник економічної безпеки України; мотиваційне управління економічною безпекою підприємств; стратегічне управління територіальним розвитком в умовах цифрової трансформації; організаційно-інформаційне забезпечення розробки стратегії розумних міст України в умовах цифрової економіки; логістичні засади державного регулювання енергетичної безпеки країни; а також окремо у галузях економіки - економічна безпека сільськогосподарських підприємств на пореформеному розвитку; управління економічною безпекою підприємств залізничного транспорту в умовах лібералізації ринку залізничних перевезень; управління економічною безпекою підприємств хлібопекарської галузі; ідентифікація стану економічної безпеки та базові засади і заходи її забезпечення для підприємств автомобільного транспорту.У сучасному науковому середовище вчені у галузі економіки приділяють увагу, зокрема цифровим трансформаціям у взаємозв’язку із системою економічної безпеки підприємства; розвитку цифрової економіки в Україні та інновацій у забезпечені економічної безпеки; впливу діджиталізації управлінських процесів на систему забезпечення економічної безпеки підприємства, особливостям економічної безпеки в умовах трансформаційних перетворень.Документ Прогнозування напряму змін курсу фінансового інструменту з використанням простих ковзних середніх(Університет «КРОК», 2023) Савченко, ВадимВласні попередні дослідження вказують на той факт, що ряд індикаторів технічного аналізу мають певну прогнозну силу, а відтак торгові правила та стратегії, побудовані з використанням цих індикаторів, мають певну практичну цінність. У даній статті досліджено деякі актуальні питання створення та функціонування торгової системи трейдера з використанням індикаторів технічного аналізу, зокрема, ковзних середніх. Проаналізовано підходи, які пропонуються сучасними дослідниками, до використання даних індикаторів в прогнозуванні змін курсу фінансового активу. В даному контексті метою дослідження є аналіз впливу налаштувань ковзних середніх та їх комбінацій на результативність торгової системи, яка базується на їх використанні для прогнозування напряму змін курсу фінансового інструменту. На основі цього сформовано завдання, що їх вирішує використання ковзних середніх. Запропоновано варіант організації робіт зі створення торгової системи трейдера. Розглянуто різні варіанти до формування та інтерпретації торгового сигналу, що його генерує система. Також в статті приділено увагу критеріям порівняння стратегій на етапі тестування. Наведено та порівняно результати використання різних варіантів налаштувань та комбінацій індикаторів, визначено оптимальні з них згідно заданих критеріїв відбору. Торгові симуляції проведено на прикладі валютної пари EUR/USD, використано дані за період з 1999 по 2023 роки, на основі чого відібрано оптимальну комбінацію технічних індикаторів для включення в торгову систему. Окремо відмічено розуміння того, що торгова система, яка базується на ковзних середніх, вимагає додаткової оптимізації. Вказано напрямки можливої оптимізації, а також інструментарій, який можна використовувати, при цьому акцент зроблено на інструменти, що доступні для роздрібного трейдера. Беручи до уваги результати дослідження, зроблено висновок про те, що запропонований підхід до побудови торгової системи може використовуватись для виконання реальних арбітражних операцій.Документ Деякі аспекти інклюзивного розвитку економіки України(Університет «КРОК», 2023) Воробйова, Наталія; Гаврилюк, Світлана; Литвинова, Тетяна; Гаврилюк, Світлана ПавлівнаУ статті представлене дослідження теоретико-методологічних засад інклюзивного розвитку, обгрунтовано необхідність використання концепції інклюзивності в сучасних умовах. Відповідно до мети статті досліджено концепцію інклюзивності як основу економічної розбудови України. Методологічною основою дослідження є загальнотеоретичні та специфічні методи, зокрема, метод логічного узагальнення, порівняльного аналізу, теоретичної інтерпретації, а також аналітичний, логічний та системний методи. Оцінено рівень інклюзивного розвитку України, з’ясовано проблеми інклюзивного зростання та визначено перспективні напрямки формування національної моделі інклюзивного росту. Досліджено сутність інклюзивного зростання як основи формування інноваційної стратегії економічної розбудови України. Акцентовано увагу на ідеї інклюзивності, пріоритетом якої є підвищення добробуту населення, розширення можливостей людини, її активна участь у виробництві та розподілі благ, гарантія соціальної захищеності. Розглянуто підходи до визначення індексу інклюзивного розвитку як показника економічного зростання. Представлено компоненти індексу інклюзивного розвитку. Акцентовано увагу на необхідності та важливості переходу до інклюзивного розвитку, який створює можливості для вразливих контингентів населення більш справедливого розподілу ресурсів, зростання добробуту в суспільстві. Визначені ключові аспекти інклюзивного зростання, що включають створення робочих місць, соціальний захист, соціальну інтеграцію, структурні перетворення, а також інклюзивні інновації. Доведено необхідність впровадження «інклюзивних» інновацій та інноваційних продуктів, спрямованих на поліпшення добробуту малозабезпечених груп населення, зокрема з позицій їхнього доступу до основних державних послуг. Охарактеризовано різновиди інклюзивних інновацій у сфері послуг, зокрема у сфері туризму. Зосереджено увагу на забезпеченні інклюзивного розвитку як передумови добробуту усіх верств населення та економічного прогресу в України.Документ Сучасне розуміння глобальних ланцюгів вартості(Університет «КРОК», 2023) Грушко, Віктор; Ковчар, Роман; Грушко, Віктор ІвановичСучасні світові тенденції у сфері міжнародної економічної кооперації тісно пов’язані з глобальними ланцюгами вартості (далі – ГЛВ), в тому числі тому, що їх розвиток фундаментально змінив характер світової економіки. Визначення зв’язку між особливостями розвитку економіки країни та рівнем залученості у ГЛВ можливе завдяки всебічному розкриттю сучасного розуміння ГЛВ, теоретичних та практичних засад їх формування. Зокрема, ГЛВ стали ключовими елементами у формуванні стратегій розвитку та програм урядових і міжнародних організацій у сфері економічного розвитку, які ретельно дотримуються збалансованого підходу з особливою увагою до системної конкурентоспроможності. Публікація розкриває основні напрями сучасної інтерпретації ГЛВ, інструменти і підходи до їх розвитку, можливі варіанти залучення, цілі, переваги та можливі ризики від інтеграції, типологію управлінських зв’язків всередині ГЛВ та ін. Визначено, що розвиток ГЛВ та еволюція підходів до їх розуміння дозволяє на новому рівні досліджувати галузі світової економіки, їх структуру та рівень залученості країн до глобальної системи виробничих процесів. Концепція ГЛВ дає можливість прослідкувати зв’язки між різними ланками географічно фрагментованого міжнародного виробництва, визначити роль кожного учасника та передбачити наслідки для тієї чи іншої країни. Участь у ланках ГЛВ несе для країн-учасниць як позитивний ефект, так і певні ризики, особливо для країн, що розвиваються. Своєчасне виявлення ризиків, пов'язаних з участю у ГЛВ, мають бути враховані при проведенні оцінки зовнішньоекономічної безпеки країни з урахуванням включення її до ГЛВ.Документ Навчання персоналу як елемент кадрової політики підприємства у мінливому безпековому середовищі та при актуалізації кризових ситуацій в економіці(Університет «КРОК», 2023) Копитко, Марта; Копитко, Марта ІванівнаВійна в Україні суттєво змінила умови функціонування бізнесу. Під вплив таких викликів, загроз та небезпек український бізнес ще не потрапляв. У зв’язку з цим бізнесу довелося адаптуватися, змінювати місце дислокації виробничих потужностей, працювати в зоні підвищеного ризику із недоукомплектованим штатом, зруйнованими логістичними ланцюгами, дефіцитом товарів та комплектуючих, суттєвим зниженням рівня попиту, високим рівнем інфляції та переорієнтацією державної політики у сектор оборони із зниженням рівня підтримки бізнесу. Але, незважаючи на такий ряд дестабілізуючих чинників вітчизняне бізнес-середовище не зупинилося, а продовжує функціонувати. У статті на основі статистичних даних, результатів опитувань підприємців та аналітичних даних обґрунтовано вплив змін у зовнішньому середовищі на рівень функціонування вітчизняних підприємств і на наслідки у кадровій сфері. Базуючись на цих умовах, визначено перспективним методом налагодження роботи та втримання рівня конкурентоспроможності – зміни в кадровій політиці. Важливим аспектом налагодження роботи в складний умовах війни є удосконалення процесів кадрової політики, що передбачає максимальну підтримку усіх працівників. За умови дефіциту кадрів актуалізується питання їх підготовки та навчання. Тому, дослідження побудоване на аналізі перспективних методів навчання персоналу з врахуванням мотиваційних аспектів та впливу агресивних загроз зовнішнього середовища. Визначено перелік переваг для роботодавців внаслідок навчання персоналу, зокрема, - це можливість забезпечити підприємство високопрофесійними кадрами, які здатні вирішувати найскладніші завдання; знизити плинність кадрів, сформувати кадровий резерв, знизити витрати на підбір кадрів та підвищити рівень мотивації співробітників. Крім того, систематизовано перелік переваг для працівників: набуття нових професійних знань і навичок, можливість отримати вищу зарплату, посадове підвищення кваліфікації, впевненість у майбутньому,відсутність страху втратити роботу, зростання поваги і вдячності, підвищення мотивації праці. З метою заохочення працівників до навчання запропоновано реалізовувати наступні кроки: підтримувати позитивне навчальне середовище; дорослі особи досягають найвищих академічних досягнень, коли їх навчання супроводжується фізичним, розумовим та емоційним комфортом; залучати осіб до сучасної методики навчання; використовувати елемент співпраці між особами, які навчаються; використовувати різноманітні методи навчання; використовувати відступи в сучасній методиці навчання.Документ Асоціативна модель компетенції в управлінні IT проєктом(Університет «КРОК», 2023) Петрова, Ірина; Осташевський, Богдан; Петрова, Ірина ЛеонідівнаУ світі менеджменту все більшого поширення набуває компетентністний підхід, який базується на визнанні важливої ролі людського фактору у будь-яких сучасних бізнес-процесах. Від якісного рівня підготовки фахівців і відповідності їх знань та навичок вимогам конкретних робіт залежить якість і ефективність виконання практичних завдань та отриманих результатів. Не зважаючи на те, що тема управління, заснованого на компетенціях, є певною мірою розкритою, достатньо широке коло питань залишаються не визначеними. Це торкається як теоретичного обґрунтування дефініцій компетенція, компетентність, модель компетенцій, так і практичного застосування компетентнісного підходу до управління процесами в конкретній сфері, а саме в управлінні проектами. Специфіка останнього пов’язана з впливом швидко змінюваного середовища та слабкою передбачуваністю реалізації самих проектів та їх результатів. У зв’язку з цим набір потрібних компетенцій та їх зміст часто змінюються, що негативно позначається на якості виконання проекту, особливо в сфері ІТ – технологій. Для управління таких проектів авторами статті запропонований новий інструмент - асоціативна модель компетенцій, до складу якої включено Застосування професійних знань та навичок, Аналітичні та інтерпретаційні здібності, Комунікативність, Творчість, Адаптивність та гнучкість, Організованість, Співпраця, Прийняття рішень, Сприйняття ризику. Особливістю авторського підходу є те, що розробка асоціативної моделі компетенцій ґрунтується на аналізі бізнес-процесів для створення ІТ-продукту. Серед останніх виділено Створення ідеї продукту, Планування та виконання роботи, Збір та обробка вимог, Підпорядковування визначеними організацією робіт рамками, Генерація, архівування та використання знань. Саме зміст і специфіка зазначених процесів обумовлюють зміст та рівень необхідних для їх виконання компетенцій. Впровадження компетентнісного підходу є необхідним для правильного формування команди виконання ІТ-проекту, об’єктивного оцінювання фахівців, досягнення якісних результатів від реалізації ІТ-проекту у складному та невизначеному бізнес-середовищі.