Петрунько, ОльгаБіленко, ОлексійПетрунько, Ольга Володимирівна2024-07-112024-07-112022Петрунько О. Психологічні особливості споживчої поведінки особистості в умовах обмежених фінансових витрат / О. Петрунько, О. Біленко // Вчені записки Університету «КРОК». - 2022. - № 3(67). - С. 134-146. - DOI https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-67-134-1462307-69682663-2209https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-67-134-146https://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/2351У статті розглянуто поняття споживчої поведінки особистості та проаналізовано феномен обмежених фінансових витрат як один із чинників поведінки людини у сфері споживання товарів і послуг. Уточнено поняття стилю споживчої поведінки особистості. Узагальнено підходи до типізації цих стилів. Акцентовано увагу на фінансових, соціальних та психологічних чинниках споживчої поведінки особистості в нормальних умовах існування та в умовах обмежених фінансових витрат. Презентовано методологію і методику авторського емпіричного дослідження з виявлення особливостей споживчої поведінки осіб, які почуваються обмеженими у власних фінансових витратах. Особливий наголос зроблено на тому, що «умови обмежених фінансових витрат» – це не лише економічний феномен (що вимірюється за матеріальними показниками), а насамперед феномен психологічний (що вимірюється показниками суб’єктивного психологічного задоволення від своєї життєдіяльності в цілому). Представлено результати емпіричного дослідження споживчих переваг і уподобань та стилів споживчої поведінки в умовах обмежених фінансових витрат. Респондентами були переважно жінки віком від 18 до 57 років. А отже дані нашого емпіричного дослідження репрезентативні і можуть бути екстрапольовані на жіночі аудиторії. Показано, що в умовах обмежених фінансових витрат переваги й уподобання опитаних жінок здебільшого зосереджені у сферах догляду за собою (косметичні засоби, косметичні процедури, естетична медицина та стоматологія і т.д.), подорожей, додаткових витрат на дітей (організація дитячого дозвілля, відвідування додаткових гуртків, центрів розвитку тощо), взуття та одягу. Виявлено, що домінуючими стилями споживчої поведінки в умовах обмежених фінансових витрат є традиціоналістичний, консервативний і ситуативний стилі. Встановлено також кореляційні зв’язки між споживчими уподобаннями, стилями споживчої поведінки в умовах обмежених фінансових витрат та між іншими психологічними характеристиками особи (домінуючими індивідуальними цінностями, особистісними рисами, толерантністю до невизначеності).ukобмежені фінансові витратиспоживчі уподобанняспоживчі перевагистилі споживчої поведінкиіндивідуальні цінностітолерантність до невизначеностіПсихологічні особливості споживчої поведінки особистості в умовах обмежених фінансових витратArticlehttps://orcid.org/0000-0001-9023-5265