Іванцанич, В.В.2024-10-232019Іванцанич В.В. Релігійний світогляд шкільної молоді: проблема методу вимірювання/ В. В. Іванцанич //Правничий вісник Університету «КРОК» .- 2019. - Вип. 36/37. - С. 91-992312-7686https://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/3783У статті проаналізовано наявні у психологічній науці методи дослідження релігійного світогляду, їх можливості та обмеження, окреслені важливі характеристики методики діагностики релігійного світогляду школярів для її подальшої розробки і застосування у дослідженні впливу релігійного світогляду на формування стресостійкості учнів. Під час аналізу методів дослідження релігійного світогляду особистості виокремлено такі їх переваги: дають можливість дослідити різні важливі аспекти релігійного світогляду (ставлення до церкви, ставлення до Бога, віра в Бога, наявність релігійного світобачення); діагностують мотиви релігійного світогляду та релігійної поведінки: мотиви звернення до молитви, функції молитви, значення релігії; виявляють міру прийняття релігійних цінностей. Зауважується, що поєднання наявних у психологічній науці інструментів вивчення релігійного світогляду дає можливість досліднику отримати чимало важливих даних про особливості згаданого утворення. Однак, у контексті спрямованості дослідження автора – вивчення релігійного світогляду шкільної молоді – згадувані вище методики мають низку обмежень: а) зміст їхніх запитань та тверджень орієнтований на дорослих людей з добре розвинутою здатністю до самоаналізу; б) дають можливість виявити окремі аспекти релігійного світогляду, але не світогляд як цілісне системне явище; в) кількість запитань чи тверджень у більшості методик теж орієнтована на, як мінімум, підлітковий вік. Обґрунтовується, що релігійний світогляд є системним утворенням особистості, що відбиває обумовлені релігійною вірою її уявлення про світ та своє місце і призначення у ньому, а також визначає вибір поведінки у різних ситуаціях. У шкільні роки релігійний світогляд може проявлятися через уявлення про Бога та його функції, про схвалювані релігією вчинки людей, про задані релігією вимоги до людини, про значення ведення праведного життя, а також через дії, які допомагають наблизитись до Бога, спілкуватися з ним (молитва, релігійні ритуали), та розуміння їх значення. Зауважується те, що, вивчаючи особливості релігійного світогляду шкільної молоді, важливо і доцільно виявляти, якими саме є ці уявлення й наскільки вони прийняті особистістю, тобто наскільки вони є мотивуючими і регулюючими для неїukрелігійний світоглядрелігійна вірашколярідіагностика релігійного світоглядувираженість релігійного світоглядуРелігійний світогляд шкільної молоді: проблема методу вимірюванняArticlehttps://orcid.org/0000-0001-7529-622X