Петрунько, ОльгаПетрунько, Ольга Володимирівна2024-09-272024Петрунько О. Коучинг як психотехнологія неманіпулятивного соціального інжинірингу у професійних та ігрових середовищах /О. Петрунько // Вчені записки Університету «КРОК».-2024.-Вип.3(75).-С.211–221.-DOI https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-211-2212307-69682663-2209https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-211-221https://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/3398У статті проаналізовано феномен соціального інжинирінгу як сучасну соціально-психологічну метатехнологію неманіпулятивного менеджменту. Показавано основні аспекти, напрямки та можливості реалізації соціального інжинирінгу в різних типах сучасних бізнес-, професійних та ігрових середовищ. Детально проаналізовано маніпулятивний та неманіпулятивний (екологічний, людиноцентрований) аспекти соціального інжинирінгу. Головними ознаками неманіпулятивного соціального інжинирінгу визначено екологічність, гуманістичну центрованість та суб’єкт-суб’єктну спрямованість комунікації та показано, що саме ці ознаки апріорі притаманні методології, методу і технології коучингу. Коучинг розглянуто як багатофункціональний інструмент неманіпулятивного соціального інжинирінгу, придатний для застосування в сучасних бізнес-середовищах, зокрема й для підвишення професійної кваліфікації менеджерів і персоналу, основу якого становить діалог як спосіб обміну інформацією на суб’єкт-субєктних засадах. Показано основні напрямки, переваги й обмеження методу коучингу в умовах індивідуальної, групової та командної роботи. Проаналізовано зв’язки коучингу з такими методами соціально-психологічного впливу як медіація, фасилітація, менторство (наставництво), консультування та тренінг (в тому числі тренінг із широким застосуванням ігрових технологій на засадах геймифікації). Акцентовано увагу на важливій ролі в процесі коуч-менеджменту професійних середовищ так званого «людського чинника». Показано, що, з огляду на природну «ігрову сутність» людини, найактивніше названий чинник, а також її особисті і професійні здібності активуються і розкриваються в процесі ігрової діяльності. Показано також, що перетворення ділових професійних середовищ на середовища ігрові може бути надзвичайно продуктивним у бізнесі, особливо коли йдеться про розв’язання проблемних і навчальних завдань та професійне, інтелектуальне й особистісне зростання учасників таких гейміфікованих середовищ.ukсоціальний інжинірингметод коучингукочинг як неманіпулятивна соціально-психологічна технологіякоуч-менеджментпрофесійні та ігрові середовищагейміфікаціяКоучинг як психотехнологія неманіпулятивного соціального інжинірингу у професійних та ігрових середовищахArticlehttps://orcid.org/0000-0001-9023-5265