Melnychuk, DmytroChernysh, OksanaMohelnytska, LiudmylaPanchenko, OksanaМельничук, ДмитроЧерниш, ОксанаМогельницька, ЛюдмилаПанченко, Оксана2024-07-072024-07-072022Melnychuk D. Human capital management: the training technologies of psychological and pedagogical support in extreme socio-demographic transformations / D. Melnychuk, O. Chernysh, L. Mohelnytska, O. Panchenko // Вчені записки Університету «КРОК». - 2022. - №4(68). - С. 36-46. - https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-68-36-462307-69682663-2209https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-68-36-46https://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/2253In the article presents the resultsof the research onthe role of training technologies in the process of modernizing the educational space in order to implement measures for the formation and effective use of human capital in times of extreme socio-demographic transformations. Human capital is one of the basic factors of economic stability, social security and demographic development in the modern world of post-industrial changes. At the same time, the process of formation of this specific asset itself is dependent on many social, economic and demographic circumstances. Thecomplexity and multifacitednature of such a relationship dictates the importance of constantly clarifying goals and priority measures, taking into account the current situation and potential threats.The essence of human capital as an economic asset and driving force of post-industrial transformations is characterized. The priority tasks of the system of psychological and pedagogical support of the educational process have been clarified, including the place of training technologies in its structure. Itprovided the basis for determining the methods of obtaining empirical data and conducting a formative experiment regarding the feasibility of using training programs in the process of forming human capital in higher education institutions. According to the results of the correlation analysis, the high significance of the training work as a component of the system of psychological and pedagogical support was established. The scientific novelty of the conducted research lies in the fact that the theoretical and methodological approaches to the modernization of the educational space of Ukraine have received further development. The practical significance of the research results is determined by the possibility of applying the formulated theoretical conclusions and empirically obtained data in the process of developing and implementing programs of psychological and pedagogical support for various categories of education seekers, including lifelong education.У статті представлено результати дослідження ролі тренінгових технологій в процесі модернізації освітнього простору в цілях реалізації заходів щодо формування та ефективного використання людського капіталу за часів екстремальних соціально-демографічних трансформацій. Людський капітал є одним збазових факторів економічної стійкості, соціальної безпеки та демографічного розвитку у сучасному світі постіндустріальних перетворень. У той же час, процес формування цього специфічного активу й сам є залежним від багатьох соціальних, економічних та демографічних обставин. Складність та багатофакторність такого взаємозв’язку обумовлює важливість постійного уточнення цілей та пріоритетних заходів, зважаючи на поточну ситуацію та потенційні загрози. Відповідно, охарактеризовано сутність людського капіталу як економічного активу та рушійної силипостіндустріальних перетворень. Уточнено пріоритетні завдання системи психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу, у тому числі, місце тренінгових технологій у її складі.Це та інше забезпечило підґрунтя для визначення методів отримання емпіричних даних та проведення формувального експерименту щодо доцільності застосування тренінгових програм в процесі формування людського капіталу у закладах вищої школи. За результатами кореляційного аналізу встановлено високу значимість тренінгової роботи як складової системи психолого-педагогічного супроводу. Наукова новизна проведеного дослідженняполягає у тому, що дістали подальшого розвитку теоретико-методологічні підходи щодо модернізації освітнього простору України. Практичне значення результатів дослідження визначається можливістю застосування сформульованих теоретичних висновків та отриманих емпіричним шляхом даних в процесі розроблення та реалізації програм психолого-педагогічного супроводу різних категорій здобувачів освіти, у тому числі, освіти впродовж життя.enhuman capitalmanagementeconomy and social policydemographic processessocial transformationstrainingpsychological supportpedagogical supportлюдський капіталменеджментекономіка та соціальна політикадемографічні процесисоціальні трансформаціїтренінгпсихологічний супровідпедагогічний супровідHuman capital management: the training technologies of psychological and pedagogical support in extreme socio-demographic transformationsArticlehttps://orcid.org/0000-0002-9918-0608https://orcid.org/0000-0002-2010-200Xhttps://orcid.org/0000-0002-1570-1200https://orcid.org/0000-0002-6608-4783