Petrova, I.Kondo, U.Петрова, Ірина Леонідівна2024-07-262024-07-262020Petrova I. Training and development impact on employees, сompetence and performance / I. Petrova, U. Kondo // Вчені записки Університету «КРОК». - 2020. - № 2(58). - С. 112-119. - https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-58-112-1192307-69682663-2209https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-58-112-119https://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/2572n today's competitive environment, it is difficult to be radically different from the competition: all resources are almost equally available on the market. Therefore, in economically developed countries began a very active search for reserves and new competitive advantages. The theory, which defined personnel only as costs to be reduced, was replaced by the theory of human resource management, according to which personnel is one of the resources of the firm, which must be properly managed and invested in its development. Personnel is beginning to be seen as the main resource that becomes a determining factor in the success of each organization and its development is included in the overall strategy of enterprise development.The article is devoted to training and development which becomes a major instrument for improving greatly employee competence and in return increase their performance in terms of outputand quality, whether in servicing or production organization. The authors propound that training and development is singular grounded if they lead to improving needed competencies in an organization, which are closely connected with its strategic goals. We consider competencies as a specific model of work behavior which reflectsin higher performance, productivity and great outputs by the team or an individual.Competencies based approach was developed, relying on chosen set of theories which includes Theory of Social Learning, Theory of Reinforcement, and Theory of Experiential learning and Theory of learning types. Their methods and techniques could be implied into practice of companies. There are some reasons for training and development in any type of organizations arising as a result of changed situations of circumstances that might have been caused by internal changes or external factors. While first ones are work related challenges, which may be from the unit, team, section, or department of the organization, the latter can be caused by technological changes, legislature changes, and market and manpower composition changes.The key issues and benefits of training and development are examined in the article.This proves that, organizations should train their employees in order to develop their competence and methods that will keep the employees performing better and improving strategic perspective of the organization as well.У сучасному конкурентному середовищі складно чимось кардинально відрізнятися від конкурента: усі ресурси майже однаково доступні на ринку. Тому в економічно розвинених країнах почали дуже активний пошук резервів та нових конкурентних переваг.На зміну теорії, що визначала персонал лише як витрати, які потрібно скорочувати, з’явилася теорія управління людськими ресурсами, відповідно до якої персонал виступає одним із ресурсів фірми, яким потрібно грамотно управляти, та вкладати кошти у його розвиток. Персонал починає розглядатися, як основний ресурс, що стає визначальним фактором успіху кожної організації і його розвиток включається до загальної стратегії розвитку підприємства.Стаття присвячена навчанню і розвитку, які сmають основним інструментом для значногопідвищення компетентності співробітників, що в свою чергу, підвищує їх ефективність з точки зору кількісних та якісних результатів, як у сфері обслуговування, так і на виробництві. Автори доводять, що навчання і розвиток є лише тоді обгрунтованими, якщо вони призводять до поліпшення необхідних компетенцій в організації, тісно пов'язаних з її стратегічними цілями. Компетенції розглядаються як конкретна модель трудової поведінки, яка відображається у кращому виконанні, більшій продуктивності та вищих результатах командної або індивідуальної роботи.Розвинено підхід управління на основі компетенцій, спираючись на вибраний набір теорій, який включає теорію соціального навчання, теорію підкріплення, теорію емпіричних знань та теорію типів навчання. Їх методи і технології можуть бути використані у практиці компаній. Виявлено причини навчання і розвитку в будь-яких типах організацій, що виникають в результатізміни обставин, зумовленими внутрішніми або зовнішніми факторами. У той час як перші з них пов'язані викликами робочого сеердовища в середині команди, секції або відділу організації, останні можуть спричинятися технологічними змінами, законодавчими змінами, а також композицією ринкових та людського факторів. Розглянуто ключові проблеми та переваги навчання та розвитку в сучасних організаціях. На цій основі доведено, що організації повинні навчати своїх співробітників, розвиваючи їх компетентність і методи діяльності, що сприятиме вищій ефективності та повнішій реалізації стратегічної перспективи організації.entrainingdevelopmentcompetenceperformanceemployeesнавчаннярозвитоккомпетентністьпродуктивністьспівробітникиTraining and development impact on employees, сompetence and performanceArticlehttps://orcid.org/0000-0003-4206-5403https://orcid.org/0000-0002-4301-2156