Вчені записки Університету "КРОК". 2022. №2(66).

Постійне посилання колекціїhttps://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/2280

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 21
  • Ескіз
    Документ
    Синхронізація об'єднаної енергосистеми України з ENTSO-E: економічний вимір
    (Університет «КРОК», 2022) Грушко, В.І.; Грушко, Віктор Іванович
    У статті аналізується економічні наслідки синхронізації об’єднаної енергосистеми України є ENTSO-E. Метою дослідження є аналіз стану електроенергетики України після інтеграції її з ENTSO-E. Крім того, показано, що на початку березня цього року, започатковано синхронізацію ОЕС України та Молдови з енергетичною системою Європи ENTSO-E. Україна стала частиною ENTSO-E раніше на рік терміну, який був запланований. Проаналізовано законодавчі принципи щодо реалізації державної політики енергетичної незалежності, а саме прийняту Верховною Радою України Постанову ВР №26-VIII від 11.12.2014 р., якою затверджено Програму діяльності КМ України у цій царині. Підкреслено, що 12 вересня 2019 року НЕК «Укренерго» підписало Сервісний контракт з Консорціумом системних операторів ENTSO-E для вивчення спроможності інтеграції з ОЕС України. Констатується, що літом 2018 року була розпочата робота по гарантуванню проведення відповідних розвідок, а саме: на початку були визначений механізм проведення перевірок який включав порядок, методологію та відповідні плани. Для реалізації наміченого були надані кошти з боку USAID. Відмічено, що в межах реалізації Каталогу заходів щодо синхронізації ОЕС України з ENTSO-E, «НАЕК« Енергоатом» разом з НЕК «Укренерго» додатково до випробувань 2019 року 17 серпня 2020 розпочали тестування систем збудження на енергоблоках АЕС на придатність вимогам технології ENTSO-Е. Досліджується модель, яка дозволяє відслідкувати як працює об’єднана електроенергетична система ОЕС України та ENTSO-E, у тому числі особливості як автономного, так і паралельного режиму роботи цих систем. Підтверджено, що Україна має хороші можливості для значного збільшення експорту електроенергії в європейські країни. По - перше, вітчизняна електроенергетична галузь має досить багато різноманітних електрогенеруючих потужностей, які виробляють струм у достатній кількості, для того щоб забезпечити потреби українських споживачів. По - друге, українські електростанції у спроможні виробляти надлишок електроенергії, який можна експортувати в європейські країни. На основі досліджених даних були здійснені розрахунки об’ємів майбутньої торгівлі електроенергією з країнами ЄС, який склав 2 гігават потужності, саме такі об’єми Україна має можливість експортувати через міждержавні лінії електропередач. Доведено, що членство України в ENTSO-E позитивно вплине і на подальший розвиток відновлюваних джерел енергії, оскільки в ЄС є спеціальна програма підтримки саме цієї галузі електроенергетики. Обґрунтована теза про те, що європейська енергоінтеграція України суттєво вплине на демонополізацію та деолігархізацію український енергетичного ринку. Засвідчено, що за час, який пройшов з початку синхронного функціонування української та європейської систем не сталося ні одної аварійної ситуації. Україна, на сьогоднішній день, має можливість поставляти закордон щонайменше 800 МВт і це на потребує використання якогось нового устаткування, більш це не завадить стабільності системи.
  • Ескіз
    Документ
    Дипломатія України в електроенергетичній сфері
    (Університет «КРОК», 2022) Горбачук, О.І.; Горбачук, Олександр Іванович
    У статті аналізується дипломатія України в електроенергетичній сфері. Показано, що зовнішня політика України в сфері електроенергетики, у тому числі й енергетичній дипломатія як її інструмент, є вагомою складовою гарантування національних інтересів країни. Сьогодні в умовах російсько – української війни проблема забезпечення стабільної діяльності електроенергетичної галузі потребують не тільки великих зусиль спеціалістів електроенергетики, але також і українських дипломатів, які мусять на міжнародному рівні створити умови для інтеграції України в Європейську енергетичну систему. Підкреслено, що залежно від національних інтересів держави та викликів, що безпосередньо впливають на неї, наповнення поняття «енергетична дипломатія» може мати низку вимірів – безпековий, економічний, кліматичний, тощо. Важливо, щоб, визначаючи власний вимір енергетичної дипломатії, держава орієнтувалась на те, яким чином можна максимізувати свої стратегічні інтереси за рахунок двосторонньої або багатосторонньої співпраці. Визначено, що електроенергетична дипломатія країни залежить від багатьох факторів, а саме: економічний, екологічний, безпековий. Серед центральних органів виконавчої влади, які грають ключову роль у реалізації електроенергетичної дипломатії потрібно виділити: Міністерство закордонних справ, Міністерство енергетики, Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів, Міністерство економіки, Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості, Міністерство розвитку громад та територій України, енергетичний омбудсмен, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України. З допомогою досвіду європейських держав країн в здійснені їх електроенергетичної дипломатії, визначено її наступні функції: переговорна, лобіювальна, інформаційно, аналітична, репутаційна. Стверджується, що в економічній дипломатії України, на сьогоднішній день, чинне місце зайняла енергетичній, а в її в складі електроенергетична дипломатія з подвійними безпековими та екологічними складовими. Відслідковано, яку роль кожна гілка державної влади України грає у реалізації електроенергетичній дипломатії, а саме: Президент, Верховна Рада, Кабінет Міністрів, міністерства та відомства. Підкреслено, що 16 березня 2022 року Україна обєдналася з Єдиною енерговивтемою Європи ETNO-E. Ця інтеграція вимагає від всіх центральних органів виконавчої влади, які грають ключову роль у реалізації електроенергетичної дипломатії чіткої координації своїх дій у цій царині. Це потребує на національному рівні визначити пріоритети електроенергетичної дипломатії та розуміння її змісту, ролі значення, структури прийняття рішень та їх імплементації.
  • Ескіз
    Документ
    Аналіз загроз прісноводній безпеці
    (Університет «КРОК», 2022) Живко, З.Б.; Стадник, М.Є.
    Метою статті є уточнення суті поняття «прісноводна безпека», визначення, класифікація та аналіз її загроз. Розглянуто суть та сформульовано авторське трактування поняття «прісноводна безпека». Пропонується розглядати її як «здатність держави незалежно від внутрішніх та зовнішніх умов і загроз забезпечувати населення країни прісною водою необхідної кількості та належної якості на рівні науково обґрунтованих норм споживання з метою зміцнення здоров’я та підтримання нормальної життєдіяльності кожного громадянина, сприяння розширеному відтворенню населення, соціально-політичній стабільності в країні, її стійкому економічному розвитку, зміцненню позицій країни на міжнародному рівні». Визначено місце прісноводної безпеки в системі національної безпеки та охарактеризовано її зв’язки із продовольчою, екологічною, ресурсною та економічною безпекою. Зазначено, що вода у війнах за неї може виконувати різні ролі: основної причини військових дій, предмету бойових дій (коли об’єкти водопостачання як елементи критичної інфраструктури стають предметом збройних конфліктів) чи зброї (у випадку зараження питної води на території ворога або викликання повеней тощо). Охарактеризовано основні загрози прісноводній безпеці, наведено їх класифікацію. Визначено причини дисбалансу між наявністю та потребою в питній воді, а також виявлено дестабілізуючі фактори, що порушують даний баланс. Усіх їх запропоновано розподіляти на чотири характерних групи: природні, економічні, соціальні та політичні загрози. Проаналізовано зміну чисельності населення та наявність обсягів доступної якісної питної води як основних факторів, що формують баланс попиту та потреби у прісній воді. Визначено рівень та структуру використання свіжої води за витратами на певні потреби і загального водовідведення за рівнем забруднення, а також їх зміни в часі. Оцінено забезпеченість областей України водними ресурсами у середньо водний та дуже маловодний рік, відповідність мінімальній та достатній нормі, а також коефіцієнт територіальної диференціації розподілу водних ресурсів. За результатами проведеного аналізу встановлено, що у середньо водний рік практично усі області України забезпечені водними ресурсами за мінімальною і достатньою нормою. Лише Донецька і Харківська області відчувають дефіцит води за достатньою нормою. Тому причиною дефіциту води може бути лише її забруднення, на що мають бути скеровані усі зусилля держави та громадськості.
  • Ескіз
    Документ
    Аналіз стану та проблем використання економіко-математичних методів та моделей в дослідженні фінансових злочинів
    (Університет «КРОК», 2022) Копитко, М.І.; Миськів, Г.В.; Вінічук, М.В.; Копитко, Марта Іванівна
    Мета статті полягає в обґрунтуванні теоретико-прикладних засад щодо аналізу стану та проблем використання економіко-математичних методів та моделей в дослідженні фінансових злочинів та оцінювання їх впливу на рівень фінансової злочинності України. Поява значних дестабілізуючих чинників розвитку світових фінансово-економічних відносин зумовили нестабільність національної економіки та значні деструктивні зміни суспільно-політичного характеру. Дестабілізація більшості процесів та явищ зумовила необхідність пошуку нових шляхів та методів ведення господарської діяльності поза офіційним сектором економіки. Як наслідок, інтенсифікувалися процеси тінізації економіки та акумуляції значних обсягів нелегально одержаних капіталів, що потребують узаконення та залучення в офіційний обіг. Зважаючи на окреслені тенденції поглибилися процеси легалізації коштів, одержаних злочинним шляхом, та активізувалася фінансова злочинність. У статті визначено сутність та особливості фінансової злочинності в Україні, проаналізовано динаміку фінансової злочинності та окреслено її вплив на рівень якості життя населення. Встановлено, що визначення обсягів фінансових злочині є достатньо проблематичним завданням, оскільки офіційною статистикою такі злочини не фіксуються, а факти їх вчинення важко довести. Обґрунтовано доцільність застосування при оцінюванні обсягів фінансової злочинності економіко-математичних методів та моделей, зокрема, кореляційно-регресійного аналізу, нелінійного програмування за моделлю Хорла та методів прогнозування. Доведено важливість дослідження впливу факторів на основні показники, що характеризують стан і тенденції фінансових злочинів в Україні. За допомогою економіко-математичних методів та моделей охарактеризовано взаємозв’язок та взаємовплив фінансових злочинів на рівень якості життя населення, що доводить актуальність таких досліджень в подальшому.
  • Ескіз
    Документ
    Економічна безпека, як найвища функція держави
    (Університет «КРОК», 2022) Правдивець, О.М.; Правдивець, Олександр Миколайович
    У статті проведено аналіз останніх досліджень і публікацій присвячених вирішенню проблеми теоретичних основ економічної безпеки держави, зокрема дослідження загальної проблеми теорії економічної безпеки з уточнення визначення поняття “економічна безпека”, з урахуванням вимог статті 17 Конституції України. Метою статті є уточнення визначення поняття “економічна безпека”, з урахуванням вимог статті 17 Конституції України. За результатами дослідження запропоновано розглядати категорію “економічна безпека”, як функцію – цілеспрямовану діяльність держави спрямовану на забезпечення сталого функціонування національної безпеки її соціально-економічного розвитку та економічного добробуту громадян. Разом з тим, у статті запропоновано нормативно закріпити зазначену категорію для чого розробити Закон України “Про основи економічної безпеки України”. Проведене дослідження надало можливість уточнити визначення поняття “економічна безпека”, як найвищої функції держави та визначити подальші напрямами дослідження загальної проблеми, якими можуть бути питання пов’язані з подальшим удосконаленням понятійно-категоріально апарату, необхідного для розвитку теорії економічної безпеки. Крім того, використання результатів дослідження, дозволить: розробити понятійний апарат, для подальшого наукового, методологічного та методичного забезпечення економічної безпеки та функціонування системи економічної безпеки; надати науково-обґрунтовані рекомендації щодо вдосконалення нормативно-правової бази з питань економічної безпеки.
  • Ескіз
    Документ
    Фінансове забезпечення підприємств: можливості використання когнітивного моделювання
    (Університет «КРОК», 2022) Румик, І.І.; Пилипенко, О.О.; Румик, Ігор Іванович; Пилипенко, Ольга Олегівна
    Стаття присвячена дослідженню актуальних питань фінансового забезпечення підприємств в системі антикризового управління за допомогою методів когнітивного моделювання. Здійснено теоретичний аналіз методичних підходів до організації фінансового забезпечення. Досліджено складові системи фінансового забезпечення підприємства. Представлена структурно-логічна схема взаємозв’язків між компонентами системи фінансового забезпечення. Обґрунтовано доцільність використання комплексного підходу при дослідженні фінансового забезпечення підприємств. Методологічну основу дослідження склав когнітивний метод моделювання, за допомогою якого визначено чинники впливу на систему фінансового забезпечення підприємства, виявлено зв’язки між ними та побудовано модель у формі когнітивної карти. Це дозволило провести сценарний аналіз, виявити характер зміни моделі і визначити два основні профілюючі компоненти системи: власні кошти підприємства та кошти іноземних інвесторів. Досліджено та розкрито суперечності і відмінності сучасних наукових підходів до трактування теоретичних і практичних положень з питань фінансового забезпечення та когнітивних методів моделювання діяльності підприємств. На основі цього запропоновано використання сучасних методів управління підприємствами у кризових умовах здійснення діяльності, які базуються на методах когнітивного моделювання. Такі підходи дозволяють дослідити можливі сценарії виникнення кризових ситуацій на підприємствах і визначити шляхи їх подолання. Проаналізовано сім компонентів фінансового забезпечення підприємства. Побудована матриця суміжності та когнітивна карта моделювання системи фінансового забезпечення. Проведено імпульсне моделювання впливу заданих компонентів та визначено рівень їх впливу на систему фінансового забезпечення підприємства. Результати когнітивного моделювання впливу факторів на фінансове забезпечення підприємств можуть бути використані для розробки стратегії їх розвитку в умовах динамічних змін економіки.
  • Ескіз
    Документ
    The impact of the covid-19 pandemic and Russia's war against Ukraine on the quality of life in the context of threats to global food security
    (Університет «КРОК», 2022) Taha, Mohamed Daab; Liashenko, Oleksandra
    Currently, threats to food security reach a global scale. To a large extent, this is caused by the full-scale invasion of Russia on the territory of Ukraine and the losses that occurred as a result of the war. In general, before the war, Ukraine supplied 10% of world exports of wheat, more than 15–20% of barley, and more than 50% of sunflower oil. After the Russian invasion, Ukraine restricted the export of some grains. According to the UN High Commissioner for Human Rights, Michelle Bachelet, due to Ukraine's war with Russia, the number of people with a lack of food will increase by 47 million during the year and will be almost 323 million by the end of the year. First of all, the term food security refers to the availability of food for people without any scarcity, and it is considered that food security is effectively achieved when a person is not afraid of or susceptible to hunger, and is used as a criterion to prevent food shortages or disruptions in the future in a few factors Such factors are considered dangerous, including drought and wars and other problems, if they threaten food security. Absolute food security is defined as the production of food in one country at a level equal to or even exceeding domestic demand and can sometimes be considered to achieve the concept of complete self-sufficiency. Indicators of relative food security relate to the state's ability to produce and supply what the population needs in the form of food in whole or in part. From this we conclude that the concept of food security refers to the need to provide the population with the necessary food products, which may depend on cooperation with other countries or only on self-sufficiency. The Covid-15 pandemic and the war have broken many chains of the global food security system, and as a result, there have been significant disruptions in the uninterrupted supply of food to consumers at reasonable prices. The methodology is based on the analysis of scientific problems according to the nature of the research object, based on such methods of scientific knowledge as direct (empirical) analysis and synthesis, induction and deduction, historical method. The results of the study relate to the presentation of the conceptof food security and the degree of influence on it by natural disasters and geopolitical conflicts, in particular the war between Russia and Ukraine, the study of individual indicators of Ukrainian exports that affect the food security of some Arab and African countries, as well as the volumes of production and exports in different periods . Such indicators show a brief overview of the importance of Ukraine as a "food-nurse" for some countries and the consequences that will occur if the supply of agricultural products from Ukraine is stopped from both large and small businesses.
  • Ескіз
    Документ
    Електроенергетика України під час українсько - російської війни
    (Університет «КРОК», 2022) Ткач, Д.К.; Грушко, В.І.; Грушко, Віктор Іванович
    У статті аналізується стан електроенергетики України під час українсько - російської війни. Метою дослідження є аналіз стану електроенергетики України під час українсько - російської війни. Показано, що українсько – російська війна, яка триває вже вісім років нанесла великі збитки українській електроенергетичній галузі. У результаті повномасштабної війни Росії проти України відбулося різке падіння об’ємів використання електричної енергії щонайменше на 30%. Проаналізовано законодавчі принципи державної політики щодо розвитку систем накопичення енергії. У цьому плані важливим для розвитку в країні системи накопичення електричної енергії та створення достатніх маневрених потужностей стало прийняття Верховна Рада України 15 лютого 2022 прийняла Закону "Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку систем накопичення енергії". Підкреслено, що не дивлячись на те, що російський агресор причинив велику шкоду електроенергетичній галузі України, ця сфера економіки країни залишається досить потужною і має гарний потенціал для реформування вітчизняного ринку електроенергії. Далі аналізується ситуація, яка склалася у атомній енергетиці країни. Звертається увага на те, що 2021 року у квітні - травні спеціалісти ДП «НАЕК «Енергоатом» та ПрАТ «НЕК «Укренерго» здійснили на енергоблоках №1 та №2 Запорізької АЕС випробування з метою опанування ринком допоміжних послуг. Результати показали, що атомники готові до таких новацій. Показано, що досить тяжка ситуація склалася в українській тепловій електроенергетиці. Через прицільні обстріли російськими окупантами в Україні постраждали щонайменше 4 теплові електроцентралі. Тому надзвичайно актуальним є питання зміцнення та посилення безпечної діяльності вітчизняної енергетичної системи — найкраще використовування існуючих потужностей ТЕС та створення умов для спорудження модерних генеруючих потужностей з високою ступіню мобільності. Досліджується українська гідроенергетика, яка також активно шукає шляхи реформування вітчизняного ринку електроенергії. У 2021 році ПрАТ «Укргідроенерго» ефективно вирішило дуже важливу задачу, а саме покриття пікової навантаження в українській енергетичній системі. Тим самим був забезпечений баланс об’єднаної енергетичної системи країни і мінімізовані наслідки дефіциту вугілля для теплових генерацій. Підтверджено, що одним із найперспективніших шляхів реформування вітчизняного ринку електроенергії є створення умов для подальшого розвитку ВДЕ.
  • Ескіз
    Документ
    Парадигма управління логістичною діяльністю сучасних організацій
    (Університет «КРОК», 2022) Алькема, В.Г.; Алькема, Віктор Григорович
    В статті розглянуто альтернативні погляди науковців щодо сутності логістичної діяльності та її складових. За мету поставлено формування парадигми менеджменту логістичної діяльності сучасних організацій. Проаналізовано сучасні підходи до розуміння категорії «логістична діяльність», а також розкрито особливості, переваги та недоліки кожного із існуючих підходів. Здійснено формалізацію мети та завдань логістичної діяльності в межах кожного із цих підходів. Подано авторське бачення логістичної діяльності в межах системного підходу. Запропоновано авторський підхід до розуміння логістичної діяльності. Зазначено переваги запропонованого інтегрального підходу та визначено розуміння мети і завдань в його межах. Сформовано концептуальне бачення теоретико-методологічних засад управління логістичною діяльністю сучасних організацій. Визначено площини досліджень процесів управління логістичною діяльністю. Авторське бачення логістичної діяльності сформовано на підставі системно-діяльнісного підходу. Управління логістичною діяльністю організації представлено у вигляді парадигми - тріадної моделі. Пропонована модель охоплює гносеологічні, практичні, комунікативні та аксіологічні складові. Представлена тріадна модель має в якості базових складових зовнішнього контуру: суб’єкти логістичної діяльності, об’єкти логістичної діяльності та логістичні активності. Ці складові об’єднують елементи внутрішнього контуру. Внутрішній контур моделі містить моральний, соціально-психологічний та професійний набір менеджера для проектування, організації, провадження, трансформації та оцінки логістичної діяльності та її результатів. Усі складові внутрішнього контуру моделі взаємопов’язані між собою. Змістовно цей набір розташований в ієрархічному порядку, який вибудувано за ознакою логічно-впорядкованої реалізації управлінських процедур спрямованих на створення логістичного продукту (логістичної послуги). Вихідними елементами в цьому наборі, є цінності суб’єктів логістичної діяльності та спектр потреб які вони планують задовільнити в процесі цієї діяльності. Ці елементи формують стратегічний вектор спрямування суб’єктом логістичних активностей на об’єкти логістичної діяльності. Наступним блоком є елементи системи менеджменту логістичної діяльності які включають її цілі, функції, завдання, принципи, методи, форми організації та способи її провадження. Завершальними елементами внутрішнього каркасу є результати логістичної діяльності на досягнення яких і спрямована система управління нею.
  • Ескіз
    Документ
    Теоретико-методичні засади механізму державного управління соціальними проектами у сфері цивільного захисту
    (Університет «КРОК», 2022) Андрієнко, М.В.; Гаман, П.І.; Калиненко, Л.В.; Овчаренко, Б.О.; Гордєєв, П.М.
    Глибокі суспільні перетворення, що останнім часом відбуваються в Україні, супроводжуються значними інституціональними змінами в системі публічного управління та його складовій – державне регулювання, зокрема в сфері цивільного захисту населення та територій. Сучасні механізми державного управління цивільним захистом, мають бути орієнтовані на стимулювання антикризового розвитку з метою забезпечення суспільних потреб, посилення ділової активності населення, забезпечення необхідного рівня соціального захисту та рівня життя населення, збереження культурної й природної спадщини. Проблема впливу різних негативних чинників, зокрема й ризиків, завжди актуальна в управлінні проектами. Практика управління проектами та програмами свідчить про те, що управління невизначеністю як частиною реального світу – це обов’язкова функція проектного менеджера, оскільки в умовах невизначеності проекти завжди мають фактичні додаткові втрати часу, фінансів, якості порівняно з плановими. Сучасний стан політичного, економічного, законодавчого середовища проектів та програм, що реалізуються на базі вітчизняних підприємств, організацій, компаній у різних сферах, мінливий, нестабільний, турбулентний. Високий рівень невизначеності як внутрішнього, так і зовнішнього середовищ проектів призводить до того, що керівник проекту повинен управляти ним в умовах високих ризиків, постійних змін, оперативно вирішувати проблеми у проекті, управляти конфліктами, боротися зі стресами, і навіть інколи вирішувати кризові ситуації у проекті. Головною метою цієї роботи є дослідження теоретико-методичних засад механізму державного управління соціальними проектами у сфері цивільного захисту. У статті досліджено історію становлення та розвитку соціального проектування, теоретичні та практичні підходи до його використання в державному управлінні у сфері цивільного захисту. Узагальнено існуючу класифікацію соціальних проектів. Оцінено особливості об'єкта проектування як соціальної системи. Визначено основні проблеми соціального проектування в державному управлінні соціальними проектами у сфері цивільного захисту.