Освітні програми PhD
Постійне посилання на розділhttps://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/108
Переглянути
110 результатів
Результати пошуку
Документ Макроекономічний аналіз національної економіки(Аксіома, 2015) Радіонова І.Ф.; Усик В.І.; Радіонова, Ірина ФедорівнаДокумент Behavioral insights in education: Intellectual data analysis for management(Institute of Eastern Europe and Central Asia, 2024) Radionova, Irina; Usyk, Vira; Fareniuk, Yana; Радіонова, Ірина ФедорівнаThis research utilizes intellectual data analysis to deepen insights into educational dynamics by examining university professors' behavioral responses to education management amidst socioeconomic uncertainty. The study applied sophisticated regression and cluster analysis tools to sociological survey data, focusing on professors' attitudes toward distance education. The survey assessed perceptions of its advantages and disadvantages, aiming to uncover factors influencing professors' inclinations toward this mode of teaching. Results revealed six distinct behavioral "profiles" or clusters of professors, each with unique responses to distance education. These insights guide recommendations for educational policy priorities aimed at addressing weaknesses in education management. Key strategies proposed include forming databases of behavioral responses and employing algorithms for deep intellectual analysis. Such measures intend to align educational practices with the values, welfare needs, and communication preferences of the scholarly community, thereby enhancing their propensity for distance education. The study concludes that a higher level of academic engagement in distance education can be achieved by tailoring educational strategies to the specific needs and values of different professor groups. This approach promises to improve the effectiveness of education management and the overall quality of education, benefiting both professors and students by creating a more supportive and effective teaching environment.Документ Правила політики уряду у фінансуванні освіти: ідентифікація на основі нейронних мереж(ЗВО «Подільський державний університет», 2019) Радіонова, І.Ф.; Усик, В.І.; Радіонова, Ірина ФедорівнаМета. Просування у вирішенні проблеми ідентифікації правил фінансування освіти та використання потенціалу методу штучних нейронних мереж в процесі ідентифікації правил. Методика дослідження. У процесі дослідження використано такі конкретні методи: системний підхід – для класифікації форм ідентифікації правил політики та визначення рівнів, на яких мали б реалізуватись правила фінансування освіти; аналізу на основі штучних нейронних мереж – для обґрунтування та ідентифікації правил фінансування освітньої сфери; формалізації та графічного представлення отриманих результатів – для унаочнення результатів дослідження. Результати дослідження. Визначено, що правила політики уряду є інструментом публічного управління, а для використання в цій якості вони мають бути ідентифіковані та інституціоналізовані. Обґрунтовано, що використання методу штучних нейронних мереж, який дозволяє аналізувати та прогнозувати нелінійні процеси з високою невизначеністю, створює нові можливості ідентифікації правил політики. Здійснено прогнозування двох показників фінансування освіти, формування яких мало б підпорядковуватись правилам уряду, на основі двох нейронних мереж. Наукова новизна результатів дослідження. Запропоновано інноваційний підхід до моделювання та прогнозування показників фінансування української освіти, як підпорядкованих певним правилам уряду, з використанням моделей штучних нейронних мереж. Це дало змогу отримати графи зв’язків між вхідними та вихідними змінними та передбачити показники частки витрат на освіту у ВВП та частки витрат на освіту у державних витратах, за умови реалізації передбачуваних урядом, міжнародними установами та науково-дослідними установами країни п’ятьох вхідних змінних, а саме: продуктивності праці, частки інноваційної діяльності, частки дефіциту бюджету та державного боргу у ВВП, частки працездатного населення у населенні країни. Практична значущість результатів дослідження. Розроблені та запропоновані авторами практичні підходи до ідентифікації правил фінансування освіти можуть сприяти досягненню вищого рівня інституціоналізації правил та використовуватися в роботі Міністерства освіти і науки.Документ Функція соціальної політики та соціальна інклюзія в поясненні загальної економічної рівноваги(Київський національний ун-т ім.Тараса Шевченка, 2020) Радіонова, І.; Радіонова, Ірина ФедорівнаОбґрунтовано функцію соціальної політики як таку, що віддзеркалює актуальну суспільну цінність – соціальну інклюзію. Зміст останньої розглянуто з огляду на її причини та форми виявлення. Подано рівняння соціальної функції (DI) як нелінійного зв'язку між випуском і диференціацією доходів, у якій (диференціації) виявляється рівень інклюзії. Здійснено імплементацію соціальної функції в теоретичну конструкцію – модель IS-LM-DI, що пояснює формування загальної рівноваги з позицій взаємодії трьох політик: фінансової, монетарної та соціальноїДокумент Social inclusion as a public management goal: determinacy for proper assessment(Західноукраїнський національний університет, 2020) Radionova, Iryna; Радіонова, Ірина ФедорівнаIntroduction. The article substantiates the necessity to clarify the content of the phenomenon and the concept of social inclusion for national public administration system improvement. To this end, it analyzes social sphere management practices and some national social policy models of governments of different countries. Purpose. The purpose of the article is to analyze the ideas and practices of social inclusion management for their implementation in the Ukrainian economy and society Method (methodology). The methodological basis of this study is formed by the works of scientists who have created the theory of social inclusion and also formed by the econometrics toolkit. Results. The considered article makes a generalization regarding the existence of three areas of inclusion implementation, namely: in the distribution of income, property and national wealth, in labor and entrepreneurial activity, in participation in public administration and direct democracy. It has defined a series of indicators by which inclusion can be assessed in each of the identified areas. The article has constructed the integral index of social inclusion and explains the possibilities of its practical use in public administration. It identifies the problems that arise when trying to calculate such an integral index of inclusion and outlines the possible ways of solving them. It presents the results of a comparative analysis of the relationship between the level of differentiation of citizens’ incomes and the level of GDP per capita in Ukraine and Lithuania.Документ Social inclusion and economic uncertainty: the reflection in public policy(University of Pardubice, 2021) Radionova, Iryna; Krasota, Olena; Радіонова, Ірина ФедорівнаThe considered study is based on the idea of the relationship between social inclusion and economic uncertainty. The way these phenomena relate to each other should be reflected in the choice of public policy model. Although social inclusion has various manifestations, it is primarily manifested in the stratification of society by income. The initial generalizations are made on the basis of the analysis of empirical data regarding the relationship between two indicators of differentiation. The authors interpret social inclusion as a phenomenon that implies a decrease in income differentiation against the background of economic indicators improvement. Certain public authority influential factors should be identified to make social inclusion public authority strategic target. A set of endogenous variables has been analyzed according to the Ukrainian data. Neural Networks tools have been used to assess their impact on income differentiation indicators. The differentiation of income in Ukrainian society has been influenced by obvious and hidden variables. The effects of the identified variables on income differentiation have appeared to be multilevel. These variables combined into nodes of interaction. Awareness of these links and nodes of interaction is an important prerequisite for the formation of a public policy model which can ensure social inclusion.Документ Institutional design of macro-financial security for the national economy stabilization(Scientific Center of Innovative Researches OU, 2022) Radionova, Iryna; Malkovska, Yuliia; Радіонова, Ірина ФедорівнаThe relevance of the study as regards macrofinancial security institutional design for the Ukrainian economy and society is explained by at least two circumstances. First, the macrofinancial sphere of the national economy lacks stability, and the accumulated imbalances threaten its integrity. Second, macro financial imbalances have not been the object of special monitoring, analysis, correction, and prevention by public (state) authorities. This is manifested in the lack of rules, algorithms, procedures, incentives, sanctions, channels of interaction between governments and communities and society, and so on. Thus, there is a lack of what is called institutional design. The latter is designed to evaluate, prevent, and correct macrofinancial imbalances. And macrofinancial stability in this way, at the request of governments, becomes an economic realityДокумент Applied aspects of the concept of macrofinancial imbalances management(OÜ Scientific Center of Innovative Research, 2022) Radionova, Iryna; Malkovska, Yuliia; Радіонова, Ірина ФедорівнаThis paper addresses the important scientific problem of public administration: the concept of managing macrofinancial imbalances in the Ukrainian economy. Applied aspects of the concept, according to the authors, mean, first of all, answers to two questions: how to assess imbalances, and what is the participation of authorities in their regulation. The authors identified imbalances and divided them into two major groups: 1) imbalances associated with the active phase of the Russian-Ukrainian war, which began in February 2022, and 2) imbalances resulting from Ukraine's current economic model. It is concluded that the concept of institutional design of macrofinancial stability of the Ukraine’s national economy should be altered. The reasons for this conclusion are based on the examination of data on national economic security levels achieved between 2010 and 2021, the institutions involved in the management of macrofinancial imbalances in Ukraine, and the experience of imbalance management in the European Union (EU). The authors proceed from the idea that the concept of institutional design of macrofinancial stability, among other things, includes: 1) a system of indicators for assessing (detecting) imbalances and monitoring them, and 2) a system of public authorities that interact to perform the management process. The article substantiates the so-called Ukrainian scoreboard, which consists of 14 indicators for assessing (detecting) macrofinancial imbalances. The proposed scoreboard of indicators is justified, first and foremost, by the expedience of approaching the system of imbalance assessment (detection) used in the EU. Second, the indicators must reflect the unique challenges that Ukraine faces. Such criteria for selecting indicators, according to the authors, lay the groundwork for ensuring a sufficient level of future economic security. The authors also propose approval of the list of 28 auxiliary indicators, the use of which will contribute to an adequate policy response to imbalances in the Ukrainian economy and changes in institutional design through changes in the competencies and limits of responsibility of institutions public authority.Документ Фінансове регулювання доходів населення(Університет «КРОК», 2021) Румик, І.І.; Кизима, С.П.; Плетенецька, С.М.; Пилипенко, О.О.; Федунов, М.В.; Румик, Ігор Іванович; Плетенецька, Світлана Михайлівна; Пилипенко, Ольга Олегівна; Федунов, Микола ВолодимировичОдним із важливих елементів державного управління економікою є політика доходів населення. Політика доходів, що здійснюється суспільством, являє собою важливу складову загальної соціально-економічної політики, оскільки показники доходів населення є характеристиками рівня добробуту, задоволеності потреб та подальшого розвитку індивіда й економічними характеристиками одночасно. Проте, сучасний кризовий стан свідчить про недостатність дослідження рівня доходів та його впливу на рівень життя населення, зокрема на регіональному рівні. Простежуються значні диспропорції у динаміці та тенденціях розвитку виробництва споживання, а також у кон’юнктурі ринку праці. Проблема формування доходів населення є однією з найгостріших, особливо в умовах нестабільності економічного розвитку. Досягти сталого економічного розвитку можливо лише за умови реалізації комплексної програми, яка б забезпечила зростання рівня доходів, що створило б передумови підвищення рівня життя населенняДокумент Modeling the impact of economic indicators on food security(OÜ Scientific Center of Innovative Research, 2021) Rumyk, Ihor; Румик, Ігор ІвановичThe article considers the methods of economic modeling to ensure the security and sustainability of the food supply system. It is justified that this allows to ensure the complementarity of the activities of different entities and to create an appropriate basis for the development of the industry as a whole. It is proved that the quality of the formation of such a base largely depends on the quality of the selected indicators and their compliance with the factors of success in ensuring food security. An integrated approach to the study of food security is applied, its properties, principles and elements as a complex multi-level system structure are disclosed. It is proved that a systematic approach, as a direction of scientific methodology, should be used to study food security problems, since they are complex and non-standard. It is established thattheoretical and methodological approaches to the study of food security should be based on two general scientific approaches such as systemic and integrated. The main parametric criteria level of food security of the country as whole and individual regions is defined. The assessment of agricultural production using the tools of economic-mathematical descriptive modeling is evaluated. At the methodological level, nine components of food security have been identified as a complex system that affect food security. Using the Statgraphics XVII Centurion statistical data analysis software package, a multi-factor model is constructed, the presence and type of relationship between independent variables is verified and established. It is established that due to forecasting agricultural production, linear models are often used. A predictive multi-factorial regression model of the relationship of food security components is built. An ANOVA analysis has been carried out, a hypothesis has been proved on the correlation between changes in agricultural production and household incomes, consumption of bread and bread products, meat and meat products and budget expenditures of the Ministry of Agrarian Policy and Food. The article outlines the benefits of using the methods of economic modeling