Наукова періодика Університету "КРОК"
Постійне посилання на розділhttps://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/280
Переглянути
93 результатів
Результати пошуку
Документ Теоретичні та практичні проблеми реалізації конституційного права людини на звернення до органів державної влади та доступу до публічної інформації та шляхи їх подолання(Університет «КРОК», 2024) Француз, А.Й.; Кушнір, А.Г.; Француз, Анатолій ЙосиповичПраво на пошук, збір та отримання інформації є складовою демократії та свободи вираження поглядів. У статті наведено поняття основних видів звернень громадян, узагальнено проблеми реалізації конституційного права особи на звернення до органів державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов’язків із заявами, скаргами та пропозиціями щодо сфер їх діяльності. Дотримання державним апаратом принципів прозорості є запобіжником розвитку корупції, системних порушень прав людини, приховування інформації та інших негативних явищ. Важливим елементом у покращенні ситуації із відкритістю держави є моніторинг та громадський контроль. Отож, базуючись на поставлених проблемах, у роботі запропоновано можливі шляхи щодо їх вирішення, в тому числі шляхом прийняття нового законодавства, на прикладі проєкту Закону України «Про звернення». У науковій статті розглянуто ключові моменти та новинки проєкту закону, а також проаналізовано недоліки та можливі наслідки під час практичного його застосування, відповідальними особами за роботу зі зверненнями громадян і організації особистого прийому та заявниками. Зокрема, у статті автор приділяє увагу проблематиці розгляду звернень громадян та організації особистого прийому представниками уповноважених органів, установ та організацій під час дії воєнного стану задля підвищення рівня порозуміння і взаємодії апарату держави та суспільства. Розроблення прозорого та ефективного нормативно-правового забезпечення суспільних відносин у цих сферах, може підвищити рівень довіри громадян до держави. Також, на думку автора, розвиток нормативно-правового регулювання у цьому колі відносин має беззаперечний вплив не тільки на подальший розвиток галузі та її правове регулювання, а й матиме наслідки для України у післявоєнний період відбудови.Документ Протидія корупційним проявам в умовах війни в Україні(Університет «КРОК», 2024) Француз, А.Й.; Васечко , А.В.; Француз, Анатолій ЙосиповичПитання протидії і боротьби з корупційними проявами стоїть досить гостро, особливо зараз, коли в Україні йде війна. В історичній ретроспективі в нашій державі побудована власна національна система безпеки України, що декларує загальноприйняті норми міжнародного права, що дозволило державі заснувати власну європейську ідентичність і запустити складний процес трансформації суспільства, а також системи національної безпеки. Події останніх років в Україні визначають корупцію в умовах воєнного стану в Україні, як загрозу національній безпеці держави України в цілому. У зазначеному контексті Президент України визнав повільну боротьбу з корупцією в умовах воєнного стану в Україні головною перешкодою на шляху прогресу україн-ської державності. Корупція в умовах воєнного стану в Україні визнана як супутнє явище низького рівня політич-ної конкуренції. Нерівномірне зростання економічних показників держави, слабке громадянське суспільство, його позиція та неефективність роботи інституцій стають передумовами для розвитку рівня корупції в Україні. Взаємоінтеграція вищезазначених факторів призводить до формування нових видів корупції в умовах воєнного стану в Україні. Високий рівень корупції існує на всіх рівнях системи адміністративного управління та руйнує її основи. У статті зазначено науково-теоретичний аналіз реалізації політики у сфері запобігання та подолання корупції в Україні. Визначено чинники, що вплинули на зниження сприйняття корупції, серед яких слід виокре-мити нещодавню конституційну кризу, незавершеність реформ у сфері запобігання корупції у зв’язку із війною, переформатування діяльності основних суб’єктів реалізації антикорупційної політики, основна увага яких сфо-кусована зараз на досягненні перемоги, нестача професійних керівних кадрів основних спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції. Проаналізовано заходи та проєкти органів державної влади з початку війни – Національного агентства запобігання корупції, інших суб’єктів, що забезпечують антикорупційну діяльність. Авторами зазначено, що у поствоєнний період органам державної влади та інституціям, які реалізують анти-корупційну політику, першочергово необхідно забезпечити виконання певних заходів, а саме: завершення впровад-ження застосування новітніх технологій електронного урядування; мінімізація розподільчих та дозвільних функ-цій; зменшення розміру державного апарату та встановлення обмежень щодо заробітної плати; підвищення Iпрофесіоналізму посадових осіб; впровадження перевірки державних службовців на поліграфі; розробка дієвих механізмів контролю з боку громадських організацій, які користуються високою довірою громадян; публікація на прозорій основі звітів про розподіл фінансової допомоги щодо відбудови України за галузями та регіонами, те-риторіальними громадами. Запропоновані авторами заходи дозволять знизити корупційні ризики у поствоєнний період, забезпечити прозорість діяльності органів державної влади та підвищити рівень довіри до них.Документ Правові аспекти сурогатного материнства: міжнародний та національний контексти(Університет «КРОК», 2024) Француз, А.Й.; Барабаш, М.Т.; Француз, Анатолій ЙосиповичСтаттю присвячено аналізу правових аспектів сурогатного материнства в міжнародному та національному контекстах. Це питання набуває особливої актуальності в умовах глобалізації та розвитку репродуктивних технологій, оскільки воно торкається важливих аспектів, таких як права людини, етика та сімейне право. Сурогатне материнство, як форма допоміжних репродуктивних технологій, викликає багато правових, етичних та соціальних дискусій, оскільки включає різноманітні правові механізми, що регулюють відносини між сторонами, які беруть участь у цьому процесі. З одного боку, міжнародні норми, такі як Конвенція ООН про права дитини, підкреслюють необхідність захисту прав дитини, народженої через сурогатне материнство, а також забезпечують дотримання прав жінок, які стають сурогатними матерями. З іншого боку, національне законодавство в Україні та інших країнах часто має прогалини у регулюванні цього процесу, що може призводити до зловживань і нерегульованих ситуацій. У статті також розглядаються правові виклики, з якими стикаються всі учасники процесу сурогатного материнства, включаючи питання біоетики, договірних відносин, права на материнство та батьківство, а також можливість виникнення правових спорів. Акцентується увага на важливості встановлення чітких правових рамок, які б захищали як права дітей, так і права жінок, що беруть участь у програмах сурогатного материнства.Документ Інститути громадянського суспільства у протидії корупції в Україні в умовах війни(Університет «КРОК», 2024) Француз, А.Й.; Довгошея, Р.В.; Француз, Анатолій ЙосиповичУ статті визначено й висвітлено роль інститутів громадянського суспільства у процесі запобігання та протидії корупції в Україні в умовах війни. Підтверджено, що ефективність здійснення заходів щодо нейтралізації корупційного фактору у діяльності публічного апарату в Україні перебуває у прямій залежності від ступеня проактивності інститутів громадянського суспільства щодо реалізації антикорупційних ініціатив, а відтак доведена необхідність системного дослідження форм та методів налаштування практичної взаємодії правоохоронних інститутів держави з соціальним середовищем у площині запобігання корупції. Охарактеризовано стан наукової розробленості зазначених питань, відзначається недостатня увага наукової та експортної спільнот щодо дослідження інститутів громадянського суспільства, а також проблем, з якими вони стикаються щодо протидії корупції. У статті обґрунтовується необхідність актуалізації детального аналізу теми участі громадянського суспільства в протидії корупції, зважаючи на його суттєвий вплив на діяльність антикорупційних органів державної влади, а також його роль як найбільш ефективного комунікатора із суспільством щодо успіхів і невдач в антикорупційній діяльності. Визначено й охарактеризовано нормативно-правову основу здійснення громадськістю антикорупційної діяльності. Відзначається ключова роль громадських організацій, інших юридичних осіб та громадян щодо реальних заходів протидії явищу корупції, зважаючи на пряму зацікавленість цих суб’єктів в успішному зменшенні її рівня. Висвітлено значний вклад громадських організацій в боротьбі з корупцією в Україні. Авторами проаналізовано власний досвід антикорупційної діяльності в порівнянні з довоєнним часом. Розглянуто ключові перешкоди на шляху ефективного залучення громадянського суспільства у сферу запобігання корупції та запропоновано ефективні засоби щодо їх усунення, включно з пропозиціями щодо удосконалення національного законодавства. З’ясовано вітчизняні причини невикористання в повній мірі можливостей інститутів громадянського суспільства у запобіганні та протидії корупції, а також умови розвитку участі інститутів громадянського суспільства у запобіганні корупції. Визначено напрями інститутів громадянського суспільства для підвищення ефективності запобігання та боротьби з корупцією.Документ Класифікація тероризму в світі. Способи та елементи класифікації(Університет «КРОК», 2024) Француз, А.Й.; Сніцаренко, К.О.; Француз, Анатолій ЙосиповичВ межах цієї наукової статті здійснено дослідження самого поняття тероризму, його напрями та види за критеріями. В статті описаний міжнародний досвід в класифікації тероризму, а також досвід країн та організацій. Проаналізовано наукові роботи, історичні події та документи, пов’язані з тероризмом. Здійснено аналіз основних способів та елементів класифікації терористичної діяльності, які застосовуються в міжнародному та національному законодавстві, наукових дослідженнях і практиці боротьби з тероризмом. Розглянуто фактори, які впливають на формування класифікаційних підходів, зокрема політичні, релігійні, ідеологічні та етнічні мотиви терористичної діяльності. Запропоновано загальну класифікацію, що охоплює типи тероризму за такими критеріями як мотиви і цілі, масштаби, методи та засоби, суб’єкти. Метою наукової статті є висвітлення проблем з якими можна зіштовхнутись в процесі класифікації тероризму, а також демонстрація чому класифікація тероризму необхідна світу. Також в науковій статті розглянуто, як тероризм змінювався впродовж століття для розуміння його розвитку. Автори наголошують на необхідності стандартизації підходів до класифікації тероризму для забезпечення ефективної міжнародної співпраці у сфері боротьби з цим явищем. Дослідження має практичну цінність для формування стратегії протидії тероризму, розробки профілактичних заходів та вдосконалення законодавчих норм. Представлені висновки можуть бути корисними для правоохоронних органів, міжнародних організацій і дослідників у сфері безпеки.Документ Профeсiоналiзацiя та модeрнiзацiя дeржавної служби(Університет «КРОК», 2024) Француз, А.Й.; Марчeнко, П.С.; Француз, Анатолій ЙосиповичСтаття присвячeна осмислeнню доктринально-правових засад профeсiоналiзацiї дeржавної служби, як одного зi шляхiв рeалiзацiї тeорiї лiдeрства в публiчному управлiннi. Головною iдeєю статтi є тe, що бeз формування та добору профeсiйної команди управлiнцiв будь-який лiдeр нe матимe можливостi якiсно та повноцiнно виконувати функцiї з публiчного управлiння. Тому важливо формувати профeсiйнi команди, оскiльки досвiд України засвiдчив, що вiдсутнiсть профeсiйної пiдготовки дeржавних службовцiв можe стати причиною саботажу у виконаннi профeсiйної дiяльностi та звeсти нанiвeць будь-якi гарнi iдeї та мeханiзми рeалiзацiї стратeгiчного бачeння розвитку країни, мiста або галузi. Провeдeно аналiз змiсту основних понять, дотичних з тeмою дослiджeння, а самe: «дeржавнe управлiння», дeржавна служба», «дeржавний службовeць», «кадрова полiтика», «профeсiйнe навчання», «профeсiйнe навчання дeржавно-управлiнських кадрiв», «профeсiоналiзацiя». Звeрнуто увагу, що комплeксна профeсiоналiзацiя дeржавного управлiння є нeобхiдною умовою eфeктивного функцiонування кадрової систeми дeржавної служби. Визначeно, що систeма пiдготовки дeржавних службовцiв повинна орiєнтуватись на принципи профeсiоналiзму та компeтeнтностi. Наголошується, що в пeрiод рeформування дeржавної кадрової систeми, орiєнтуючись на європeйський досвiд, постає нeобхiднiсть пiдготовки компeтeнтного, конкурeнтоспроможного дeржавного службовця, активного до змiн та викликiв сьогодeння, який якiсно та eфeктивно виконуватимe свої профeсiйнi обов’язки. Визначeно, що в рамках євроiнтeграцiї профeсiоналiзацiя пeрeдбачає створeння налeжних умов для постiйного оновлeння та вдосконалeння профeсiйних знань, умiнь та навичок фахiвцiв, стимулювання їх до саморозвитку. Наголошується, що eфeктивна профeсiоналiзацiя дeржавних службовцiв вимагає функцiонування дiєвого мeханiзму взаємодiї мiж органами дeржавної влади та закладами пiдготовки, пeрeпiдготовки та пiдвищeння квалiфiкацiї дeржавних службовцiв i посадових осiб мiсцeвого самоврядування. Обґрунтовано нeобхiднiсть профeсiоналiзацiї дeржавних службовцiв в умовах модeрнiзацiї кадрової систeми в Українi.Документ Динаміка змісту приватної (розшукової) та правоохоронної діяльності(Університет «КРОК», 2024) Француз, А.Й.; Горобець, Я.С.; Француз, Анатолій ЙосиповичУ науковій статті досліджено та подано визначення сутності та характеристик приватної детективної діяльності в Україні, класифікація розшукової і правоохоронної діяльності та правовий статус приватних детективів в Україні. Аналіз теоретичних аспектів і законодавчого регулювання організаційних основ дій приватних детективів під час надання допомоги в розшуковій діяльності. В українському законодавстві є прогалина в цьому питанні, не визначив правовий статус фізичної особи, що здійснює приватну детективну діяльність (приватного детектива); особливі підстави й умови ліцензування відповідної діяльності; порядок утворення та статутні вимоги до юридичних осіб, які спеціалізуються на приватній детективній діяльності. Динаміка змісту приватної (розшукової) та правоохоронної діяльності є важливим аспектом, який вимагає глибокого аналізу в контексті сучасних соціальних, економічних та правових реалій. Забезпечення балансу між приватними інтересами і суспільними потребами, а також правовою захищеністю всіх учасників цього процесу, залишаються основними завданнями для законодавців, дослідників та практиків у цій сфері. Аналізу цієї та інших проблем різного характеру, пов’язаних зі збиранням і використанням речових доказів особою, що здійснює приватну детективну діяльність, приділено увагу в нашій статті. Важливо також створити дієву систему взаємодії між приватними детективами і правоохоронними органами, що сприятиме не лише підвищенню ефективності розслідувань, але й зміцненню довіри громадян до системи правосуддя. Безпека є одним із найважливіших факторів розвитку країниДокумент Актуальні питання протидії кіберзлочинності в Україні: правові проблеми та шляхи їх розв’язання.(Університет «КРОК», 2024) Француз, А.Й.; Шепеля, А.М.; Француз, Анатолій Йосиповичучасний світ є доволі динамічним явищем, що призводить до інтенсифікації не лише можливостей, але й потенційних загроз. Інноваційні технології відкривають нові горизонти для розвитку бізнесу і полегшують комунікацію, але водночас створюють сприятливі умови для кіберзлочинців. Кіберзлочинність охоплює широкий спектр кримінальних правопорушень: від крадіжки особистих даних і фінансових шахрайств до атак на критичні інфраструктури. Кіберзлочинність загрожує не лише окремим особам, а й державам, адже може призвести до серйозних економічних втрат, руйнування інформаційної безпеки та загроз безпеці державного управління. У зв’язку з цим існує нагальна потреба вдосконалення нормативно-правової бази, підвищення рівня освіти у сфері кібербезпеки та розвитку технологій захисту інформації. Ці заходи є критично важливими, оскільки кіберзлочинність постійно еволюціонує, і від ефективності нашої реакції та превентивних дій залежить безпека як держави, так і суспільства в цілому. У статті акцентується увага на необхідності комплексного підходу до протидії викликам кібербезпеки, що уможливлює створення сприятливого інформаційного середовища.Документ Алгоритми протидії і боротьби з тероризмом(Університет «КРОК», 2024) Француз, А.Й.; Сидор, В.Д.; Француз, Анатолій Йосипович; Сидор, Вікторія ДмитрівнаАктуальність теми обумовлена подіями повномасштабної війни, розв’язаної проти України, що є кровавою проблемою сучасності, для більшості демократичних країн світу. Недоімперіалістична росія, і її сателіти, а також покручі, що допомагають, переслідуючи перш за все власну наживу, не рахуючись нічим, дестабілізують в цілому обстановку на земній планеті. Поступово втягують світову спільноту у третю світову війну, використовуючи її гібридні методи війни, міжнародний тероризм, екстремізм. Це має значні політичні, економічні, моральні наслідки. Наносить руйнівний моральний і психологічний вплив на соціум, забирає життя і здоров’я людей. Знаковою характеристикою сучасного тероризму є значне кількісне зростання злочинів, що виокремлюються своєю цинічністю і жорстокістю. Жертвами терористів найчастіше стають прості люди, і ще найболючіше – діти. Досить небезпечним є те, що терористи все частіше використовують нетрадиційні засоби масового знищення. Ставлячи перед собою завдання нанести значний збиток і розруху, посіяти масову паніку, зневіру серед людей, знищити спокій і безпечне життя. Все частіше динамічно проявляється небезпечна тенденція зрощування тероризму з кримінальною міжнародною злочинністюДокумент Міжнародний тероризм, його прояви у веденні гібридної війни як нова загроза безпеці сучасного світу(Університет «КРОК», 2020) Француз, А.Й.; Разумей, І.В.; Француз, Анатолій ЙосиповичУ статті проаналізовано явище міжнародного тероризму, зокрема його прояви в Україні та на території Операції Об’єднаних Сил на сході України. Досліджено сучасний стан вивчення теми і міжнародного співробітництва в подоланні тероризму, а також особлива увага приділена проявам міжнародного тероризму у веденні «гібрид ної війни» проти України. Визначено роль міжнародних організацій, таких як Організація Об’єднаних Націй (ООН) та Організація з безпеки і співробітництва в Європі (ОБСЄ). Проаналізовано та співставлено думки деяких науковців, які працюють над дослідженням міжнародного тероризму та «гібридної війни». Наведено приклад ставлення науковців до кваліфікації конфлікту в окремих районах Донецької та Луганської областей саме як «гі бридної війни» Російської Федерації з Україною. Окреслено загальний стан міжнародної співпраці станом на сьогодні у сфері боротьби та протидії міжнародному тероризму. Розглянуто діяльність терористичних угруповань у ході ведення «гібридної війни». Про аналізовано поняття «гібридної війни» та наведено думки науковців щодо цього питання. Міжнародний тероризм, як складне небезпечне явище, перебуває у постійному розвитку, це особливо стосується його мотивації, механізму підтримки, на чому зроблено наго лос. Еволюція його методів, вибір цілей кидає виклик суспільству, в зв’язку з чим значно ускладнюється ефективність протидії міжнародному тероризму. Глобальність загрози потребує глобальних адекватних об’єднаних дій. Адекватність дій повинна окреслювати як джерела тероризму, так і причини його зародження. Відповідно, повинні бути реальні й ефективні механізми запобігання цим злочинам. У цьому ключі й лежить основа статті. Вказано на головний рушій діяльності міжнародного тероризму та наведені висновки зі шляхами подолання міжнародного тероризму. Звернено увагу на посилення участі України в міжнародних антитерористичних навчаннях, цільових тренінгах, форумах та наукових співпрацях стосовно врегулювання проблеми на сході України через подолання міжнарод ного тероризму як одного з інструментів ведення «гібридної війни»