Вчені записки Університету "КРОК". 2019. №1(53).

Постійне посилання колекціїhttps://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/2690

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 27
  • Ескіз
    Документ
    Специфіка економічних механізмів управління освітою
    (Університет «КРОК», 2019) Паращенко, Л.І.; Одарчук, К.М.; Паращенко, Людмила Іванівна
    Соціально-економічні (або соціоекономічні) системи, як і живі системи (lіvіng systems), є прикладами складних адаптивних систем. У свою чергу складна адаптивна система – це складна система, що має такі властивості: складається з підсистем, які також є складних адаптивних систем; є відкритою системою, що обмінюється з оточенням речовиною, енергією та інформацією; є складною системою, властивості якої невиведені із властивостей її підсистемних рівнів; має самоподібність (фрактальну будову); здатна до адаптивної активності, за рахунок якої приростають корисні здатності і зменшуються марні здатності; здатна підтримувати свій стаціонарний стан; здатна нарощувати впорядкованість і складність за рахунок адаптивної активності. Проте визнати систему загальної середньої освіти чи навіть усю систему освіти в ранзі складних адаптивних систем, мабуть, було б завищеною оцінкою якості існуючих нині освітніх систем. Тому найточнішою характеристикою для системи загальної середньої освіти, на нашу думку, є визнання її як соціоекономічної організації. У цьому контексті дослідження загальної середньої освіти,, зокрема, як фактору економічного добробуту чи виживання в умовах сучасної всесвітньої та локальної економічної кризи, вимагають розвитку соціоекономічного підходу до її вивчення. Такий підхід означає, що різні наукові галузі – економіка, соціологія, політичні науки, теорія управління, психологія, право, історія і філософія – інтегруються з метою просунутися до розуміння економічної поведінки людини. З погляду соціоекономіки як метадисципліни, економіка не є замкненою системою, вона «вставлена» в суспільство, державний устрій, культуру і освіту. Соціоекономіка надалі допускає, що індивідуальні альтернативи формуються цінностями, емоціями, соціальними зобов'язаннями і моральними судженнями скоріше, ніж вузьким егоїзмом. Не потрібно припускати, що люди діють лише раціонально, або що вони тільки переслідують егоїзм чи задоволення.
  • Ескіз
    Документ
    Оцінювання розвитку внутрішнього ринку праці у контексті безпеки та інклюзивності економічного зростання
    (Університет «КРОК», 2019) Терон, І.В.
    Стаття присвячена дослідженню стану внутрішнього розвитку ринку праці сільських поселень регіонів України у парадигмі інклюзивного економічного зростання.Обґрунтовано, що параметри функціонування і рівень розвитку внутрішнього ринку праці є головними маркерами відповідності розвитку регіонів вимогам інклюзивного економічного зростання. Відповідно до змісту інклюзивного зростання сформульовано показники оцінки рівня розвитку внутрішнього ринку праці на прикладі сільських поселень. Запропоновано кількісні критерії депресивності і кризовості стану внутрішнього ринку праці: рівень зайнятості за методикою Міжнародної організації праці — нижчий за середньоукраїнський рівень на 20 %;рівень зареєстрованого безробіття осіб працездатного віку — вищий за середній по країні на 30 %;рівень безробіття за методологією МОП для осіб 15-70 років вищий за середній по країні на 30 %;тривалість пошуку роботи на повному ринку праці — вища за середній по країні показник на 30%.В статті для оцінки рівня розвитку внутрішнього ринку праці регіонів використано таксономічний показник рівня розвитку З. Хельвіга. За розрахунками, відсутні такі регіони, які є проблемними за усіма сформулюваними критеріями. Однак за окремими критеріями інклюзивності зростання усі регіони країни є проблемними. Обгрунтовано, що: переважна більшість областей характеризується нестійкістю тенденцій щодо змін параметрів продуктивності зайнятості чи соціальної напруженості;регіони з високим інтегральним показником рівня розвитку внутрішнього ринку праці сільських поселень відзначаються стійкими тенденціями забезпечення інклюзивності функціонування соціально-трудової сфери; економічна поведінка сільського населення регіонів є найбільш мобільною і адаптованою до сучасних змін; депресивні області з низькими (порівняно з середньо українськими) загальноекономічними параметрами мають обмежений трудоресурсний потенціал забезпечення інклюзивності економічного розвитку. Визначено, що довготривалість і стійкість негативних тенденцій внутрішнього ринку праці окремих областей формують пастку економічної відсталості, соціальної напруженості, знищують потенціал досягнення інклюзивної якості економічних трансформацій в країні.
  • Ескіз
    Документ
    Вплив міжнародних транспортних коридорів на розвиток інфраструктури України
    (Університет «КРОК», 2019) Філатов, С.А.; Єрусланов, А.А.; Філатов, Сергій Антонович
    У статті проведено аналіз впливу транспортно-логістичної системи країни на розвиток економічного зростання інфраструктури України, підвищення конкурентоспроможності національної економіки. Одним із головних напрямків реалізації транспортної політики в світі останнім часом є організація функціонування і розвитку міжнародних транспортних коридорів (МТК) та залучення їх до міжнародної транспортної мережі. Це обумовлено факторами глобалізації, нової науково-технічної революції, світовими інтеграційними процесами. Тому, з урахуванням ратифікації Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, питання розвитку пріоритетних МТК є актуальним та стратегічно важливим для України. Проведений аналіз досліджень і публікацій що стосуються функціонування МТК, які проходять територією України та загальної значимості їх для економіки держави, свідчить про те, що низка проблемних питань, щодо впливу МТК на розвиток та функціонування логістичної інфраструктури Україні, ще не достатньо вивчена та потребує подальшого дослідження. Розглянуто сучасний стан функціонування існуючих транспортних коридорів, що проходять територією України. Систематизовано наявну інформацію про розбудову МТК України та проаналізовано перспективи їх розвитку. Обґрунтовано оптимальний варіант розбудови найбільш перспективного МТК Гданськ – Одеса та визначено його вплив на поліпшення транспортної інфраструктури України. Показано зв'язок розбудови цього транспортного коридору з розвитком регіональної інфраструктури прилеглих до нього територій Львівської, Волинської, Тернопільської, Хмельницької, Вінницької, Черкаської, Миколаївської, Херсонської та Одеської областей, з будівництвом конкретних логістичних та транспортних об'єктів. Встановлено важливість реалізації найбільшого в Україні проекту – GO Highway в галузі дорожньої інфраструктури, який має на меті покращати міжнародні та прикордонні зв’язки, безпеку на дорогах, регіональний економічний розвиток українських міст, з’єднання польських балтійських портів у Гданську та Гдині з українськими чорноморськими портами Миколаєва та Одеси. Визначено стратегічні перспективи для України в європейській транспортній мережі TEN-T, як для країни Східного партнерства, що повинно стати об'єктом подальших досліджень.
  • Ескіз
    Документ
    Стимулита інструменти детінізації підприємництва: секторальний аспект
    (Університет «КРОК», 2019) Августин, Р.Р.; Демків, І.О.
    Для формування здорового конкурентного середовища і забезпечення раціональних структурних змін в системі національного господарства України особливо важливою є легалізація комерційної господарської діяльності. Ефективність державної політики у цій сфері в значній мірі залежить від усвідомлення домінантних особливостей злочинів (з тінізації економічних відносин) і відповідної диференціації застосовуваних інструментів, засобів та заходів за секторами вітчизняного підприємництва. В цих цілях виокремлено три групи секторів підприємництва України – суб’єкти малого бізнесу на спрощеній системі оподаткування, звітності та обліку, малі і середні підприємства та великі підприємства. Встановлено, що головними пріоритетами політики детінізації економіки у секторі «спрощенців» є оптимізація та модернізація спрощеної системи оподаткування, легалізація трудових відносин і зайнятості, унеможливлення «співпраці» з приховування доходів, фінансових ресурсів та операцій з юридичними особами на загальній системі оподаткування, недопущення здійснення окремих видів господарської діяльності без отримання необхідних дозвільних документів і ліцензій. У сегменті малих та середніх підприємств найбільш важливими завданнями є виявлення і недопущення неправдивого і неправомірного нарощування валових витрат, викриття тіньових операцій з купівлі/продажу бізнесу, матеріальних і нематеріальних активів, виведення з тіні оплати праці, недопущення фіктивного співробітництва підприємств з суб’єктами фінансового сектору, провадження нелегального господарювання і створення фіктивних підприємств. У секторі суб’єктів великого бізнесу державну системну політику детінізації важливо зорієнтувати на протидію і унеможливлення застосування офшорних юрисдикцій для виведення капіталу та ухилення від оподаткування, прозоре і справедливе відшкодування податку на додану вартість, розміщення державних замовлень, виявлення і легалізацію діяльності альтернативних банківських і платіжних систем, недопущення фіктивних операцій на ринку цінних паперів, адекватну протидію нелегальному імпорту, контрабанді та виробництву фальсифікованих товарів.
  • Ескіз
    Документ
    The essence and role of investment business planning in modern economic conditions
    (Університет «КРОК», 2019) Denisenko, N.; Shaposhnikova, O.; Budiakova, О.
    The article investigates that in a market economy one of the main factors of competitiveness and efficiency of an organization is the well-designed business plan allows you to effectively develop business activities, attract investors, partners and credit resources; used to improve enterprise management and forecasting activities.In modern business conditions, the investment business plan is a working tool used in all areas of business. A business plan is a permanent document in which changes and additions are made related to changes in the internal and external environment of the enterprise.The investment business plan is an enterprise activity model that uses all elements of planning as applied to market economy categories –business, competition, marketing services, commercial risk, break-even strategies and the necessary level of profitability.A well-designed investment business plan allows you to effectively develop your business, attracting investors, partners and credit resources; used to improve enterprise management and forecasting activities.World experience shows that a business plan is a document generally accepted in most countries with developed market economies. In Ukraine, the concept of a “business plan” appeared in the early 1990s and since then a kind of evolution has passed: initially, the business plan was considered only as a tool to attract foreign investment; today, the need for drawing up business plans is realized and desirable for the development of entrepreneurial activity in modern economic conditions
  • Ескіз
    Документ
    Порядок формування інформації щодо корпоративних прав у фінансовій звітності підприємства
    (Університет «КРОК», 2019) Шепелюк, В.А.
    Важливим засобом для урегулювання господарських конфліктів, які нерідко виникають в усіх сферах суспільно-економічного життя, є інформація. Її значення суттєво зростає в умовах фінансовоекономічної нестабільності, динамізму вітчизняного суспільства. Інформаційне забезпечення процесів управління як на мікро-, так і на макрорівнях великою мірою формується завдяки фінансовій звітності, яка є загальнодоступним джерелом даних про діяльність господарюючих суб’єктів. На основі її аналізу користувачі отримують відомості про результати минулих господарських операцій підприємства, його поточний фінансово-майновий стан й перспективи продовження діяльності у майбутньому. Ретельне вивчення фінансової звітності дає змогу зробити висновки про ефективність розміщення й концентрацію капіталу у певній сфері економічних відносин на договірних умовах, оцінювати потенціал зростання віддачі від його подальшого використання у господарському обігу. Це впливає на прийняття рішень з орієнтацією на досягнення стратегічних цілей. У статті досліджено питання економіко-правової сутності корпоративних прав. Визначено трактування поняття корпоративного права в законодавстві України. Надана класифікація корпоративних прав за об’єктом відображення в бухгалтерському обліку. Надана класифікація дозволить різним користувачам однаково розуміти зміст управлінську інформацію щодо корпоративних прав. Розглянути особливості відображенні корпоративних прав в бухгалтерському обліку. У статті проаналізовано роль фінансової звітності як джерела інформації господарської діяльність підприємства. Проаналізовані основні дефініції фінансової звітності. В роботі здійснено дослідження питань формування інформації щодо корпоративних прав у звітності підприємства . Проведено аналіз вимог акціонерів до фінансової звітності. Встановлено проблему задоволення інформаційних потреб акціонерів, на основі чого визначено склад необхідної інформації та можливість її формування за допомогою бухгалтерського облік. Запропоновано підхід до формування інформації щодо корпоративних прав акціонерів у фінансової звітності підприємства.
  • Ескіз
    Документ
    Декомпонування технологічної конкурентоспроможності економіки в аспектах її оцінювання та забезпечення
    (Університет «КРОК», 2019) Зайченко, В.В.
    На конкурентний розвиток національної економіки впливають такі чинники, як створення передумов для технологічної модернізації та інноваційного зростання. Підвищення технологічної конкурентоспроможності країни з перехідною економікою пов’язується з технологічним удосконаленням національної економіки та створенням нових механізмів інноваційного розвитку, які відповідатимуть реальному стану ринкової економіки, при вдосконаленні та адаптації існуючих, сформованих адміністративною системою, механізмів. Метою статті є дослідження аспектів оцінювання та забезпечення технологічної конкурентоспроможності економіки. У статті наведено авторське трактування конкурентоспроможності сектору економіки, виду економічної діяльності, галузі. Проведено аналіз сутнісно-змістових характеристик конкурентоспроможності національного господарства. Наведено методики, які використовуються провідними фінансово-економічними організаціями для визначення конкурентоспроможності економік. Проаналізовано сутнісно-змістову і процесно-функціональну характеристику технологічної конкурентоспроможності та доведено що вона є складовим елементом загальної системи конкурентоспроможності економіки. Розглянуто «петлю» послідовності забезпечення технологічної конкурентоспроможності в багаторівневій системі національного господарства. Вказано доцільність врахування технологічих, інфраструктурних, ресурсних та середовищних компонентів при оцінюванні технологічної конкурентоспроможності економіки. Графічно зображено декомпонування технологічної конкурентоспроможності економіки в аспектах її оцінювання та забезпечення. Дослідження декомпонування технологічної конкурентоспроможності економіки має велике теоретичне і практичне значення. Воно дає можливість значно поглибити розуміння структури економіки, тенденцій її розвитку шляхом урахування змін співвідношення між технологічними укладами. Аналіз її оцінювання та забезпечення показує, що технологічна складова цієї структури є основою розвитку економіки. Технологічний розвиток є невід'ємною частиною сучасного розвитку країн світу. Держави, які не включаються до даного процесу, залишаючись в стороні від світових економічних процесів, ризикують зникнути як самостійні.
  • Ескіз
    Документ
    Державний інструментарій ідентифікації ризиків, як елемент попередження негативного впливу на економічний стан банківської системи
    (Університет «КРОК», 2019) Коваль, Я.С.
    Важливість аналізу кризи банківської системи витікає не лише з особливостей функціонування банківської системи, а й з її значимості як для економіки та фінансової системи держави загалом, так і безпосередньо для кожного її суб’єкта. Тому гостро стоїть питання, по-перше, якісної діагностики банківської системи, передбачення ймовірних криз та мінімізації їх негативних наслідків для кожного суб’єкта економічних відносин, для гарантування економічної безпеки країни, по-друге, визначення ролі державних органів в цьому процесі, зважаючи на значний рівень державного регулювання банківської системи. Неможливо передбачити або спрогнозувати кризу банківської системи, визначити необхідний інструментарій і розробити будь-яку антикризову програму без якісного детального дослідження природи та сутності кризи, її характеристик, особливостей проявів та параметрів. Карта ризиків допомагає зменшити можливі втрати, пов’язані з реалізацією банківських ризиків. Комплексна система ризик-менеджменту потребує системності і послідовності, лише в цьому випадку вона дасть потрібний ефект. Робота цієї системи повинна базуватися на накопиченому досвіді і бути надзвичайно гнучкою, система повинна реагувати на всі зміни, що відбувається як всередині самого банку, так і за його межами. За допомогою карти ризиків банки матимуть змогу побачити ймовірність виникнення тих чи інших ризиків та звернути увагу на збитки які можуть настати в результаті ризиків притаманних діяльності банку, а отже, надасть змогу сформувати систему заходів, щодо мінімізації, уникнення або компенсації впливу ризиків на результати діяльності банку. Адже якісна система управління ризиками служить не тільки інтересами акціонерів і керівництва, а й забезпечить встановлення надійних і довгострокових відносин з клієнтами і сформує сприятливий імідж банку. Правильне управління ризиками має відігравати першорядну роль в діяльності банків, тому карта ризиків котра була розроблена нами для банку, допоможе оцінити і усвідомити фінансові ризики, а також дасть можливість керівництву банку побачити всю сукупність ризиків та ступінь небезпеки їх настання.
  • Ескіз
    Документ
    Вплив державного управління на економіку: аналіз поглядів та роль знань
    (Університет «КРОК», 2019) Шапоренко, О.І.; Фарзалієв, Е.Е.
    Здійснено аналіз поглядів впливу державного управління на економіку. Виділено такі етапи: перший − ліберальний, що зводить економічну роль держави до гарантії прав власності, непорушності контрактів і захист економічних свобод громадян; другий − кейнсіанський, в який були розроблені моделі державного управління економікою за допомогою програм оподаткування, бюджетних витрат і кредитно-грошового регулювання (забезпечення стабільності макроекономічного зростання), а також виникла інституційна теорія суспільних благ; третій, названий умовно «ринкова активізація економічної ролі держави», − виник на рубежі XX і XXI століття і характеризується розширенням функцій держави в сучасній економіці глобального ринку при їх реструктуризації на ринкових принципах (теоретична основа − сучасна інституційна теорія держави). На рубежі XX і XXI століть держава змінює форми втручання в економіку: від прямої участі в формі держпідприємств і прямих бюджетних держвидатків переходить до непрямого за допомогою регулюючих норм і держгарантій. Це призводить до роздержавлення підприємств, раніше надавали громадські послуги (енергетика, транспорт, зв’язок). Лише наприкінці XX століття кардинальним чином змінюються можливі шляхи створення, збору, поєднання, об'єднання, обробки, зміцнення і передачі знань. В результаті ефективність і результативність використання знань в процесі економічного зростання і розвитку зростають настільки, що знання стають провідним фактором створення доданої вартості і освіти багатства. Аналіз поглядів впливу державного управління на економіку призвів до появи теорії сучасного державного управління, згідно з якої «спрямовуючу роль держави» слід здійснювати за допомогою ефективного (раціонального, менш бюрократизованого, «сучасного державного регулювання») управління, орієнтованого на досягнення певних результатів, згідно з визначеними пріоритетами, цілями, мінімальним стандартам з використанням ринкових цінностей, заходів та інструментів. Визначено, що у цей період особливу увагу і більш глибокі наукові дослідження в галузі державного управління спостерігаються після затвердження паспортів спеціальностей (25.00.01 − теорія та історія державного управління; 25.00.02 − механізми державного управління; 25.00.03 − державна служба; 25.00.04). Таким чином, науковці внесли значний науковий вклад в рішення сучасних нагальних проблем з державного управління. Важливо, щоб держава допомогла вченим своєї країни брати участь в міжнародних проектах і тим самим мати доступ до новітніх технологій. Широкомасштабна дифузія науково-технологічного потенціалу дає шанс малим країнам на участь у високотехнологічному виробництві. З іншого боку висока мобільність ідей і технологій в мережевій економіці формує нову функцію держави − управління та захист національного інтелектуального капіталу.
  • Ескіз
    Документ
    Світовий досвід впровадження механізмів державного регулювання розвитку сектора цифрової економіки
    (Університет «КРОК», 2019) Штець, Т.Ф.
    Дослідження світового досвіду державного регулювання розвитку сектору цифрової економіки дає можливість зазначити, що держава виступає основним ініціатором та рушійною силою впровадження процесів цифровізації, оскільки їх системність та глобальність передбачає інтегрування у всі сфери не тільки економічного а й суспільного життя і відповідно потребує формування та впровадження цілеспрямованої державної стратегії цифровізації країни а саме комплексу механізмів державного регулювання. Метою статті є вивчення світового досвіду впровадження механізмів державного регулювання розвитку сектора цифрової економіки. У статті доведено, що досвід розвинених країн засвідчує важливість та пріоритетність впровадження державного регулювання розвитку сектору цифрових технологій за такими провідними стратегічними напрямками: створення передумов для кращого доступу до світових технологій; створення інституційних рамок, що гарантували б рівні умови доступу та діяльності на цифровому ринку; та впровадження дій спрямованих на зростання цифрової економіки і забезпечення ефективного, соціально-економічного розвитку. Визначено, що досягнення цих стратегічних завдань забезпечується у світі за допомогою реалізації провідних механізмів: інституційно-правовий механізм, що формує інституційно-правові засади, створює правові рамки впровадження цифровізації економіки; економічний механізм спрямований на економічне стимулювання процесів цифровізації; організаційний механізм дія якого забезпечує впровадження м’якого стимулюючого регулювання та державного адміністрування процесів цифровізації, створює умови для вільного розвитку цифрового ринку; та соціально психологічний механізм, що має важливу роль у впровадженні процесів цифровізації, оскільки спрямований на масове впровадження навичок та цифрових знань та формує соціальне, ринкове середовище розвитку цифрової економіки, а результатом дії зазначених механізмів є розбудова цифрової економіки та цифровізація суспільно-економічного життя країн.