Публікації викладачів та співробітників
Постійне посилання на розділhttps://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/118
Переглянути
4 результатів
Результати пошуку
Документ Аналіз стану інноваційного розвитку авіабудівних підприємств України(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет»., 2020) Карюк, В.І.; Карюк, Вікторія ІванівнаУ статті визначено сутність та основні підходи до поняття «інновація», сформовано авторське поняття інноваційного розвитку підприємства; у процесі дослідження специфіки функціонування авіапромислового сектору України розглянуто і проаналізовано складові інноваційного розвитку авіабудівного підприємства, визначено основні негативні тенденції, що характеризують стан інноваційного розвитку підприємств авіабудівної промисловості України, спричинені кризовими явищами в економіці та виникненням проблеми імпортозаміщення; проаналізовано динаміку розвитку підприємств, що займаються виробництвом повітряних і космічних літальних апаратів та супутнього устаткування, та, зокрема тих, що є інноваційними, на основі чого зроблено висновок, що рівень розвитку інноваційної сфери у вітчизняній авіапромисловій галузі є досить низьким та має спадну тенденцію, що підтверджується низьким рівнем впровадження технологічних інновацій та зменшенням кількості авіабудівних підприємств, які займаються інноваційною діяльністю; встановлено, що інноваційний розвиток підприємств вітчизняної авіабудівної галузі відбувається наразі екстенсивним шляхом, оскільки нарощення інноваційних показників здійснюється більш ніж на 80% за рахунок придбання машин, обладнання та програмного забезпечення у сторонніх організацій при незмінному рівні існуючої технічної основи виробництва та майже за відсутності власних наукових досліджень і розробок; запропоновано систему заходів, що в сукупності з державною підтримкою та з іншими факторами зовнішнього і внутрішнього середовища підприємств, мають бути спрямовані на формування оновленої парадигми розвитку інноваційної діяльності авіапромислової галузі УкраїниДокумент Перспективи розвитку України на сучасних світових електронних ринках(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2021) Карюк, В.І.; Карюк, Вікторія ІванівнаЗа результатами дослідження проведено аналіз сучасних форм електронної торгівлі в Україні, на основі якого визначено найпопулярніших електронних торговців на вітчизняному ринку та їх бізнес-моделі. Побудовано економетричну модель прогнозування обсягів Інтернет-торгівлі в Україні, яка має високий показник коефіцієнту детермінації і адекватна за критерієм Фішера, що дозволяє приймати до уваги її прогнози на 2021-2023 роки та вказує на те, що якщо виявлена тенденція буде й надалі підтверджуватися, то в Україні виникнуть можливості здійснити прорив у цьому напрямі. У результаті проведення SWOT-аналізу визначено, що розвиток торгівлі через всесвітню мережу Інтернет в Україні має суттєві недоліки та загрози, проте є одним з найперспективніших видів бізнесу в майбутньому. Встановлено роль та позитивний вплив вітчизняних маркетплейсів на розвиток E-commerсe в різних сегментах економіки. Визначено, що на позитивну тенденцію зростання електронної комерції вплинули карантинні обмеження у зв’язку з пандемією COVID-19, оскільки необхідність самоізоляції та соціального дистанціювання, тимчасове припинення діяльності офлайн-магазинів непродовольчих товарів та закладів у різних сферах послуг (розважальні центри, заклади громадського харчування) на підставі вимог уряду, мало результатом не лише збільшення популярності уже наявних маркетплейсів та соціальних мереж, а й змусило багатьох ритейлерів поряд з традиційними точками продажу започатковувати або розвивати наявні онлайн-магазини. Виходячи з проведеного аналіу основних тенденцій розвитку сфери електронної торгівлі в Україні, сформовано довгострокові перспективи для суб’єктів електронної торгівліДокумент Implementation of the model of innovative tourist product in Ukraine: financial and economic aspects(FINTECHALLIANCE LLC, 2021) Havryliuk, S.; Melko, L.; Uvarova, G.; Karyuk, V.; Mihus, I.; Гаврилюк, Світлана Павлівна; Мелько, Людмила Федорівна; Уварова, Ганна Шевкетівна; Карюк, Вікторія Іванівна; Мігус, Ірина ПетрівнаThe article presents a scientific discussion on trends and prospects for product innovation in the tourism business. The main objective of the study is to substantiate the nature and role of innovative tourism products in improving the efficiency of economic and product activities of tourism enterprises, the need for their implementation in tourism at its present stage in Ukraine. Analysis of literature sources and existing approaches to solving the problem of implementation of innovative products by tourism enterprises allowed us to formulate conceptual tools in this area, taking into account industry specifics, to characterize the types of product innovations of tourism enterprises. The topicality of solving this scientific problem boils down to the fact that in conditions of competition, the development of tourism business is ensured primarily by the use of product innovations by tourism enterprises, the introduction of effective ways to implement priority areas of innovation. The study of the problem of implementation of innovative tourist products in the practical activities of enterprises is carried out in the following logical sequence: the subject matter and types of innovative tourist products have been analysed, the main prerequisites for their implementation in the activities of enterprises have been defined; the main trends in the development of innovations in the tourism business of Ukraine, in particular, new tourism products and innovative approaches used to retain regular customers and attract new ones in a competitive environment; an optimal model of implementation of innovative tourist products has been developed. The methodological tools of the conducted study were general theoretical and specific methods, in particular, logical and dialectical, graphoanalytical method, method of scientific abstraction, systemic and integrated approaches. The study covered the period of 2010—2019. The object of research is an innovative tourist product that allowed implementation of its model taking into account the effect of external and internal environment.The article presents the results of empirical analysis of the main trends in the development of innovation at the present stage of development of the tourism business in Ukraine. In addition, there are reasons that inhibit innovation in tourism, which must be taken into account for the development and implementation of innovative tourist products.The study theoretically proves and supports that the development of innovative activities and the introduction of innovative tourist products provide tourism enterprises with competitive advantages. The results of the study can be useful in the practical work of travel agencies that seek to create a portfolio of innovative products and increase the efficiency of their activities.Документ The attractiveness of tourism in the conditions of modern challenges: methodology, assessment, prospects(Mykolo Romerio Universitetas, 2023) Bilan, Yuriy; Karyuk, Victoria; Grishnova, Olena; Mishchuk, Halyna; Карюк, Вікторія ІванівнаPurpose. The purpose of this study is to develop a methodological tool for assessing the level of tourism attractiveness in the country and to analyse the socio-economic consequences of the war for Ukrainian and international tourism on this basis. Design/methodology/approach. A method of integral assessment of the attractiveness of tourism at the macro level has been developed. The integral index includes 30 partial indicators describing the economic, political and legal, social, cultural and health, infrastructure and environmental pillars of the attractiveness of the country for tourists. The integral assessment of tourism attractiveness is conducted using the case of Ukraine and Poland in 2017-2022. Findings. According to the comparative analysis performed based on the integral index, the level of tourism development in Poland was significantly higher compared with Ukraine. The most obvious lag was evident in the political and legal, cultural and recreational, environmental and infrastructural components. The gaps in tourism development are increased by the influence of the war, where an especially harmful impact was felt in the social, economic and environmental spheres. Originality. The originality and advantages of our approach are in using the official statistical data available for the objective estimation of the holistic attractiveness of tourism in a country, as well as the possibility of comparing a certain country in terms of touristic attractiveness with any other country considering differences in the values of partial indicators. The gaps obtained in the values of partial indicators can be used by policymakers in strategies for tourism development. © 2023 Mykolo Romerio Universitetas. All rights reserved.