Наукова періодика Університету "КРОК"
Постійне посилання на розділhttps://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/280
Переглянути
2 результатів
Результати пошуку
Документ Забезпечення ефективного управління якістю діяльності підприємства торгівлі через використання концепції TQM(Університет «КРОК», 2019) Данченко, О.Б.; Бєлова, О.І.; Сафар, Х.М.; Данченко, Олена Борисівна; Бєлова, Олена ІгорівнаУ статті визначено та проаналізовано пріоритетні фактори, які заважають управлінню якістю діяльності підприємства, оскільки у будь-якому суспільстві час від часу відбуваються кризові явища, а впродовж останніх років значна кількість підприємств залишається неефективними та фінансово-неспроможними. Встановлено, що управління якістю діяльності підприємства фокусується на створенні системи управління всіма процесами життєдіяльності підприємства, яка б дала змогу робити необхідні висновки і корегувати процеси, реагуючи на стрімкі зміни зовнішнього та внутрішнього середовища, вимагає впроваджувати внутрішні стандарти, в яких фіксуються вимоги до процесів управління, що дозволяє зробити концепція TQM. Також проаналізовано розвиток концепції TQM, який включає декілька етапів еволюції: Quality Control, тобто індивідуальний̆ контроль якості (QC), Statistical Quality Control, тобто управління якістю з використанням статистичних методів (SQC), Total Quality Control, тобто загальний контроль якості (TQC) та Total Quality Management, тобто загальний̆ менеджмент якості (TQM). В статті представлено універсальну схема управління якістю продукції, яка на відміну від загально відомої, концентрує увагу на ресурсах та потенціалі підприємства. Запропоновано програму вдосконалення управління якістю діяльності підприємства торгівлі, наповнення та терміни якої можуть корегуватися відповідно до потреб та можливостей конкретного підприємства. Також аргументована Блок-схема перевірки функціонування системи якості відповідно до концепції TQM.Документ Advantages of fact-based decision-making principle on TQM implementation at Libyan Iron & Steel company LISCO(Університет «КРОК», 2021) Safar, H.; Bielova, O.; Бєлова, Олена ІгорівнаThe article is devoted to the study of the peculiarities of the formation and management decisions, based on facts in the process of implementing the principle of Total Quality Management in the Libyan Iron & Steel Company LISCO.The aim of the article is to determine the role of the principles of implementation of total quality management (TQM) in relation to product quality in the Libyan Metallurgical Company (LISCO).The article examines the peculiarities of Libyan companies and found that Libyan manufacturing companies, on the example of the Libyan Iron & Steel Company LISCO, face many difficulties and obstacles in implementing and maintaining modern quality management systems. The article presents the definitions of "Quality", "Quality Management" and "Total Quality Management". It is proven that since today "Total Quality Management" is still a new concept that is currently being implemented in the activities of the Libyan company LISCO, the question arises about improving the applied quality managementmethods. This article demonstrated that Libyan companies and their management still have lack of knowledge about programs and approaches to Total Quality Management. In addition, the study and analysis of the current activities of the Libyan company will help managers and executives who make decisions based on facts in the management of manufacturing companies and projects implemented in the course of their activities; also, these studies will allow companies to focus on the strengths and weaknesses of management systems in general, which are associated with the implementation of common quality systems. The article also notes that the Libyan company LISCO makes many efforts to try to develop and implement a system of Total Quality Management and effectivelyapply it in the company as a whole and in the process of implementing individual projects in particular. However, the article emphasizes that due to the large number of threats and difficulties in implementing a Total Quality Management system in the company's activities (the most powerful of which are the impact of exogenous factors, some technical aspects, integration and development of Libyan company’s staff), it becomes clear that systems to date is only partially possible and requires phased implementation. The article also raises the question of the need for a comprehensive approach to research on the formation and implementation of the Total Quality Management system in LISCO and argues the relevance of further research in this area.