Раціональні та емоційно-психологічні аспекти використання зорових ілюзій у дизайні

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Видавництво "ХУДПРОМ"

Анотація

Метою статті є визначення основних напрямів застосування потенціалу зорових ілюзій та парадоксів у формотворчій практиці дизайну та архітектури. У дослідженні використано: методи пошуку та аналізу інформаційних джерел стосовно питань залучення зорових ілюзій до дизайн-практики; метод аналізу творчих робіт сучасних дизайнерів; метод графічного експериментального моделювання та перевірки властивостей композиції; метод структурного та системного аналізу; метод синтезу результатів дослідження. Зорові ілюзії мають значний реальний та ще не використаний потенціал у художньому формоутворенні. Вони здатні активізувати увагу до об’єкта, орієнтувати споживача на сприйняття бажаних якостей продукції, бути носієм додаткової змістовності. Естетична привабливість зображень з неоднозначною оцінкою, двоїстих зображень, неможливих фігур зумовлює ефективність їх використання у завданнях графічного дизайну та проєктування середовища. Ілюзії, пов’язані зі зміною оцінки форми, дислокації, розміру і маси фігур, деформаційні ефекти можуть бути засобом додаткової інформативності. У даній роботі наведено можливі приклади свідомого застосування зорових ілюзій і парадоксів задля отримання неочікуваних чи дотепних варіантів зразків візуальних комунікацій, трансформації очікуваних видимих якостей представленої продукції, а також посилення художньо-образної виразності. Доводиться свідома раціональність та ефективність використання зорових феноменів, прогнозна перспектива інтеграції з формотворчими засобами, пов’язаними з психофізіологічними особливостями розпізнавання зорових образів. У дослідженні суттєво розширено та систематизовано способи, напрями, прийоми застосування зорових ілюзій і парадоксів у завданнях дизайн-діяльності. Практичне значення одержаних результатів полягає у можливості їх застосування у практиці дизайну, ознайомлення майбутніх фахівців художньо-творчих галузей під час навчання з основними відомостями щодо залучення ілюзій і парадоксів до проєктної діяльності, а також у подальших дослідженнях мистецтвознавства, архітектури та теорії дизайну.

Опис

Бібліографічний опис

Бердинських С., Яремчук О., Пашкевич К. Раціональні та емоційно-психологічні аспекти використання зорових ілюзій у дизайні. ХУДПРОМ: Український журнал з мистецтва і дизайну. 2024. Т.26. №1. С. 28–39. DOI https://doi.org/10.61993/2786-7285.2024.01.03

Підтвердження

Рецензія

Додано до

Згадується в