Професійні компетенції педагогів закладу середньої освіти в умовах війни

Вантажиться...
Ескіз

Дата

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

ВГ "Наукові перспективи"

Анотація

У публікації представлено теоретичне підходів щодо структури професійних компетенцій педагога. В ході дослідження розкрито зміст професійних компетенцій вчителя закладу середньої освіти в умовах війни.Порівняльний аналіз вітчизняних та західних підходів до формування структури професійних компетенцій вчителів дозволяє виявити як спільні тенденції, так і специфічні особливості, зумовлені різними освітніми традиціями, соціокультурними контекстами, стратегіями розвитку педагогічної освіти. Методологічною основою дослідження професійних компетенцій вчителів у вітчизняній педагогіці виступають діяльнісний, особистісний, системний, культурологічний підходи. Аналіз наукової літератури засвідчує, що у вітчизняній педагогічній науці домінує трактування професійних компетенцій як інтегративних утворень, які включають знання, вміння, навички, особистісні кості та досвід, необхідні для ефективного виконання професійних функцій. У західній педагогіці методологічною основою дослідження професійних компетенцій вчителів виступають біхевіористський, когнітивний, гуманістичний, конструктивістський підходи. В західних дослідженнях компетенції розглядаються переважно як поведінкові характеристики, які зумовлюють ефективність професійної діяльності. Суттєвою відмінністю вітчизняного та західного підходів є ступінь деталізації професійних компетенцій: у вітчизняній традиції переважає їх узагальнений опис, у західній - детальна операціоналізація, яка дозволяє вимірювати рівень сформованості компетенцій та визначати їх вплив на результати педагогічної діяльностіюю. Порівняльний аналіз вітчизняних та західних моделей професійних компетенцій вчителів дозволяє виявити спільні та відмінні компоненти. Спільними для вітчизняних та західних моделей є такі компоненти: предметні компетенції, пов'язані зі знання навчальних предметів та методик їх викладання; дидактичні компетенції, що забезпечують ефективність організації навчального процесу; виховні компе тенції, пов'язані з формуванням особистості учнів; комунікативні компетенції, що забезпечують ефективність педагогічного спілкування; інформаційно технологічні компетенції, пов'язані з використанням сучасних технологій в освітньому процесі

Опис

Бібліографічний опис

Никоненко О.В., Острова В.Д., Савчук О.В. Професійні компетенції педагогів закладу середньої освіти в умовах війни. Наукові інновації та передові технології. 2025. № 9(49). С. 1410-1420. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2025-9(49)-1410-1420

Підтвердження

Рецензія

Додано до

Згадується в