Кафедра психології

Постійне посилання колекціїhttps://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/3225

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
  • Ескіз
    Документ
    Інтернет-залежність як адикція сучасної людини
    (Університет «КРОК», 2023) Петрунько, Ольга; Сілаєва, Ольга; Петрунько, Ольга Володимирівна
    Статтю присвячено висвітленню ряду питань з проблематики деструктивної інтернет-активності, зокрема інтернет-адикції як психосоціального розладу, що спонукає сучасну людину до втечі від фрустраційної реальності з метою покращення свого психологічного самопочуття за допомогою інтернет-ресурсів. У стаття представлено аналіз теоретичних і прикладних праць зарубіжних та українських учених і практиків, який дає можливість глибоко усвідомити дану проблематику як надзвичайно актуальну для сучасних інформаційних суспільств. Проаналізовано визначення понять «інтернет-активність», «інтернет-адикція», «адиктивна поведінка», описані у фаховій літературі. Визначено соціально-психологічну природу інтернет-адикції, акцентовано увагу на причинах появи й усталення адиктивної поведінки, а також на нейрофізіологічних, соціокультурних та психологічних механізмах, що «запускають» деструктивні процеси адикції. Показано, що залежно від індивідуальних особливостей психіки та характеру незадоволених потреб (що не завжди усвідомлюються), сучасна людина знаходить їх замінники у різних видах сурогатних активностей, у тому числі й низки інтернет-активностей. Проаналізовано умови, за яких інтернет-активність згодом стає чи не повноцінним замінником традиційної соціальної активності і робить користувача залежним від цієї активності. Акцентовано увагу на симптомах залежності від інтернет-активності (інтернет-залежності), зокрема таких як втрата контролю над часом перебування в інтернеті, втрата контролю над змістом споживаного контенту, втрата контролю над власним життям в цілому. Проаналізовано соціальні та психологічні характеристики активних інтернет-користувачів, які сприяють надмірному залученню до мережі потенційних інтернет-адиктів, а також ознаки конструктивної та деструктивної інтернет-активності. Висунуто ряд припущень щодо можливостей профілактики та корекції інтернет-адикції та деструктивної, залежної поведінки. Проаналізовано особливості та етапи включення потенційних інтернет-адиктів до інтернет-мереж та динаміку зростання показників інтернет-адикції серед різних верств населення в умовах стресу, спричиненого суспільною та інформаційною кризою, зокрема в умовах війни. Показано, як ситуація кризи позначається на дітях, їхній поведінці, їх емоційному стані, способі їхнього життя та їх включенні в інтернет-активність. Продемонстровано, як саме автори й розробники інтернет-контенту, інтернет-ігор, відповідних сервісів та додатків, соцмереж тощо, стимулюють інтерес, позитивні емоційні переживання та активність у членів своїх цільових аудиторій, а також як вони залучають до мережі нових відвідувачів, задіюючи для цього різноманітні позитивні підкріплення у вигляді «лайків», бонусів, інтриг, нагадувань, яскравих образів, заохочень тощо і таким чином спонукають користувачів знову і знову повертатися до мережі.