Кафедра психології
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/3225
Переглянути
15 результатів
Результати пошуку
Документ Дезадаптаційна криза біженців(Державний торгово-економічний ун-т, 2024) Чистякова, М.; Сингаївська, І.; Сингаївська, Ірина ВалентинівнаДокумент Psychological factors in the formation of professionalism of principals of general secondary education institutions(Scientific Center of Innovative Research, 2022) Synhaivska, Iryna; Shuldyk, Anatolii; Shuldyk, Halyna; Сингаївська, Ірина ВалентинівнаThe article deals with the structure of professionalism of principals of general secondary education institutions, which contains the cognitive component of professionalism of management activity (system of knowledge about the essence, structure of management activity of the principal); motivational and value component (principal’s motivation to professional activity, positive attitude and desire to develop their professionalism in management, high level of readiness for management, interest in it, professional values, vocation to management activity,); operational and technological component (a set of skills, abilities, methods of action, techniques, technologies to ensure the development of professionalism). The psychological factors of formation of professionalism of principals of general secondary education institutionsare described. The dependence of the formation of professionalism of principals on their gender, age and work experience is revealed. Male principals pay more attention to non-standard ways of solving problems, are guided in decision-making by logic rather than feelings, prefer intrinsic motivation, acutely experience periods of meaningless existence. Women principals use their intuition more often than men, they are more communicative, have deeper emotional experiences, more often smooth out conflict situations, prefer external motivation.With aging, the importance of such values as the social authority and recognition, the possibility of self-development, self-improvement, the creative nature of management increases. The instrumental value of executive discipline, responsibility, intransigence to one's own shortcomings and the shortcomings ofsubordinates also increases, the values of self-control and the availability of free time decrease. Principals with 11 to 15 years of experience have the greatest hope for success, and those with more than 21 years of experience have the least hope. Limitations of principals of different genders, ages and length of service in management positions, which hinder the development of their professionalism, are also describedДокумент Управління міжособистісними конфліктами у студентському середовищі: результати впровадження навчального курсу(Інституту психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України, 2022) Сорока, Ірина Анатоліївна; Сингаївська, Ірина ВалентинівнаТема міжособистісних конфліктів у студентському середовищі є нагальною про що свідчать спостереження та результати проведення експерименту. Проведення опитувань та застосування психологічних методик під час констатувального експерименту виявили негативне сприйняття конфліктів студентами, низький та середній рівень емоційного інтелекту та використання стилів «уникання» та «конкуренція» як стиль поведінки в конфлікті. Отримані результати були покладені в основу розробки навчального курсу «Управління міжособистісними конфліктами у студентському середовищі». Мета формувального експерименту полягала у розробці, організації та визначенні ефективності впровадження навчального курсу. У роботі були застосовані методи емпіричного дослідження (опитування, тестування, спостереження, активні методи навчання); методи математичної статистики (t критерій Стьюдента). Загальний обсяг вибірки – 214 студентів університету. Покращення результатів тестування на когнітивному, емоційному та поведінковому рівнях та позитивний зворотній зв’язок від студентів підтверджують ефективність навчального курсу. Дана робота може слугувати поштовхом для подальших крос культурних дослідженьДокумент Чинники життєстійкості жінок під час війни(Університет «КРОК», 2024) Сингаївська, Ірина; Страмоусова, Ірина; Сингаївська, Ірина ВалентинівнаСтаття присвячена дослідженню життєстійкості жінок під час війни. Розкрито та описано теоретико-методологічну основу дослідження, яку склали: дослідження феномену життєстійкості особистості та його чинників, побудована ресурсна модель життєстійкості особистості та досліджений взаємозв’язок між вибором копінг-стратегії та життєстійкістю особистості. Структура особистості включає життєстійкість, яка керує відповіддю особистості на життєві виклики. Високий рівень життєстійкості передбачає сталий розвиток особистості, визначення наявних ресурсів та їх використання в просторі життя. На базі ресурсного підходу була побудована модель життєстійкості особистості, яка включає такі структурні елементи: визнання особистих ресурсів і вибір ефективних стратегій подолання проблем. Глибоко досліджений феномен ресурсів особистості. Також в ході дослідження особлива увага приділялася впливу способів подолання кризових ситуацій та визначення впливу способу життя на особистісну життєстійкість. Активний копінг є ефективним методом подолання проблем. Цей метод спрямований на пошук нових шляхів вирішення труднощів у стресових ситуаціях і являє собою високий показник життєвої сили людини, тоді як пасивний копінг призводить до низького показника життєстійкості. Треба зазначити, що типи копінгу відрізняються мотивацією і стратегією поведінки. Активний копінг характеризується тенденцією долання труднощів та стратегіями пошуку соціальної підтримки. Усвідомлення власних ресурсів є елементом особистісної зрілості та вміння будувати ефективний спосіб життя. Проведено емпіричне дослідження чинників життєстійкості особистості жінок під час війни. Дослідження слугувало досягненню наступних завдань: з’ясувати вплив таких чинників життєстійкості особистості як усвідомленість особистісних ресурсів та вибір копінг-стратегій на рівень життєстійкості особистості; визначити важливість і ефективність тих чи інших рекомендацій для надання психологічної допомоги жінкам для підвищення життєстійкості особистості під час війни.Документ Особливості дослідження взаємодії та ділового спілкування в колективі фінансової служби організації(Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2022) Сингаївська, Ірина Валентинівна; Архипчук, Ірина ВікторівнаВступ. Взаємодія та ділове спілкування у трудовому колективі відіграють важливу роль у професійному зростанні кожного працівника організації, а також у повноцінному функціонуванні всієї організації. Оскільки фінансова служба взаємодіє практично з усіма підрозділами організації, – спілкування всередині колективу цієї служби, а також спілкування та взаємодія працівників фінансової служби з іншими підрозділами суттєво впливають на ефективність організації в цілому. Мета. Розкриття особливостей взаємодії та ділового спілкування фінансової служби організації; аналіз методик, які можна застосувати для проведення емпіричного дослідження якості такої взаємодії та ділового спілкування. Методи: теоретичний аналіз проблеми, вивчення та аналіз методик емпіричного дослідження. Результати. У статті обґрунтована проблематика дослідження особливостей взаємодії та ділового спілкування в колективі фінансової служби організації. Наведено оглядовий аналіз трактування понять «взаємодія» та «ділове спілкування». Описані особливості взаємодії та ділового спілкування в колективі фінансової служби організації взагалі. Визначена специфіка роботи фінансової служби, компетенції її працівників. Окремо виділено психологічні аспекти поведінки працівників сфери фінансових послуг та відмінності цієї категорії працівників від осіб, задіяних в інших секторах економіки. Розглянуто особливості ділових норм та правил, які задаються діловим етикетом та діловою етикою для працівників фінансової сфери. Підібрано та проаналізовано комплекс методик для дослідження взаємодії та ділового спілкування в колективі. Висновки. Співробітники фінансового відділу повинні володіти гарними комунікативними навичками, оскільки атмосфера доброзичливості, уважності до потреб колег і завдань керівництва сприяють ефективній роботі не лише фінансового відділу, а й організації в цілому. Практичне застосування запропонованого комплексу методик дозволить всебічно оцінити особливості комунікативних характеристик спілкування співробітників фінансової служби, виявити залежність взаємин від стилю керівництва, продіагностувати соціально-психологічний клімат трудового колективу, проаналізувати властивості особистості, що обумовлюють перешкоди для взаємодії та спілкування у колективі.Документ Психологічні особливості ухвалення рішень керівниками бізнесу в ситуації невизначеності(Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2023) Сингаївська, Ірина Валентинівна; Гура, Геннадій НикифоровичВступ. Тривале існування суспільства в умовах глобальних потрясінь (економічних криз, пандемії, війни) вимагає перегляду стратегій прийняття рішень в управлінні бізнес організаціями. Мета дослідження – виявити провідні стратегії ухвалення рішень керівниками малого та середнього бізнесу в контексті реагування на стрес, визначити їх вплив на успішність професійної адаптації в умовах війни. Методи. Опитано 109 керівників бізнесу і підприємців. Вивчення особливостей ухвалення рішень керівниками бізнесу здійснювалось за допомогою опитувальників «Мельбурнський опитувальник прийняття рішень» та методики «Загальний стиль прийняття рішень». Для вивчення індивідуально-психологічних характеристик керівників бізнесу та рівнів адаптації використовувались такі методики: «Шкала сприйнятого стресу» (PSS-10) Ш. Коена, адаптація О. О. Вельдбрехт та Н. І. Тавровецької; «Шкала інтолерантності до невизначеності» (IUS-12) Н. Карлетона (адаптація Г. М. Громової); «Шкала загальної самоефективності», адаптація І. І. Галецької; «Тест життєвої орієнтації (диспозиційного оптимізму)» (LOT-R), адаптація С. В. Лукової; авторська анкета. Результати. Виявлено характерні особливості прийняття рішень керівниками бізнесу в перший рік повномасштабної війни: перевага раціонального, інтуїтивного та спонтанного стилів. Доведено, що формування управлінської компетентності супроводжується готовністю до прийняття важливих рішень, яка проявляється в несхильності до захисних реакцій: уникнення, відкладання, перекладання відповідальності, імпульсивності. Неадаптивні стратегії ухвалення утворюють єдиний симптомокомплекс, що має в основі не когнітивні, а особистісні риси та схильності. Порівняльний аналіз груп з різним рівнем адаптивності (успішна, проблемна та над-успішна) демонструє вплив різних стратегій прийняття рішень на успішність професійної адаптації. З’ясовано, що в ситуації невизначеності традиційно-успішна стратегія ухвалення рішень, основана на зваженому інтелектуальному аналізі інформації, втрачає адаптивне значення. Висновки. Отримані результати корисні для ефективного протистояння викликам задля стійкого функціонування підприємств в сфері бізнесу в кризових умовах.Документ Психологічні засоби профілактики та подолання синдрому "професійного вигорання" у фахівців ЗМІ(Університет «КРОК», 2022) Сингаївська, І.В.; Довгань, І.Л.; Сингаївська, Ірина ВалентинівнаВ статті обґрунтована проблематика дослідження питання професійного вигорання журналістів та інших фахівців засобів масової інформації. Мета статі полягає в розкритті особливостей професійної діяльності фахівців ЗМІ та викладу основних способів профілактики та подолання наслідків професійного вигорання даної категорії спеціалістів. Наведений короткий аналіз трактування сутності професійного вигорання. Описані базові наукові психологічні підходи до вивчення феномену професійного вигорання. Зокрема, виділені: ситуаційний, системний, особистісний, ресурсний, процесуальний підходи. Розкрита та описана структура професійного вигорання згідно з К. Маслач. Описані його складові та наведена їх коротка характеристика. Описана специфіка професійної діяльності журналіста та фахівця засобів масової інформації взагалі. Визначена роль та функції професійної діяльності журналіста. Визначені відмінності роботи такого фахівця на телебаченні, радіо, в інтернет-виданні та в друкованих виданнях. Описані ключові відмінності роботи в кожному з напрямків журналістики. Визначено, що особливість роботи в друкованому виданні та на телебаченні визначається домінуванням свого особливого каналу сприйняття інформації читачами або телеглядачами. Визначено, що стресогенні чинники даної професії зумовлюються соціальною та суспільною значущістю та особливостями, а також видом діяльності (радіо, газета, телебачення та ін.). Основними стресогенними чинниками професійного вигорання фахівців ЗМІ визначені: емоційні навантаження у процесі комунікації з іншими людьми; відповідальність перед суспільством; ненормований графік роботи; необхідність обробки та запам'ятовування великих обсягів інформації; сильно обмежені часові рамки для виконання своїх професійних обов'язків; надмірна багатозадачність у роботі; конкуренція у професії. На підставі проаналізованого матеріалу розроблена програма профілактики та подолання наслідків професійного вигорання фахівців ЗМІ. Описана структура та план програми профілактики. Вказані блоки та окремі завдання, які входять до цих блоків.Документ Особливості процесів прийняття рішень в умовах невизначності(Університет «КРОК», 2022) Артемов, В.Ю.; Сингаївська, І.В.; Артемов, Володимир Юрійович; Сингаївська, Ірина ВалентинівнаУ статті обґрунтовано актуальність емпіричного дослідження процесів прийняття рішення в умовах невизначеності. Виконано аналіз базових публікацій та результатів досліджень з питання методології емпіричного дослідження психології прийняття рішення в умовах невизначеності та ризику. Визначено основні напрями розвитку емпіричної психології та особливості її використання для виявлення копінг-стратегій щодо прийняття рішень в умовах службового ризику та ризику недосягнення цілі. Виконано порівняльні дослідження функціональної ролі детермінант «схильність до ризику», «готовність до ризику», «прийняття ризику» в процесах виконання службового обов’язку. Показано, що поняття «прийняття ризику» найкраще характеризує поведінку в умовах службового ризику та подолання негативних наслідків ризику недосягнення цілі. Розроблено процедуру емпіричного дослідження придатності і готовності співробітників безпекових структур до діяльності в умовах невизначеності і ризику. Обґрунтовано застосування феноменологічного підходу. З метою проведення емпіричного дослідження були проаналізовані тести, які дозволяють виявити способи поведінки осіб, які приймають інтелектуальні рішення в умовах невизначеності і ризику. Було обрано тести, які дозволяють виявити копінг-стратегії: пильність, прокрастинація, уникнення, надпильність, раціональність, готовність до ризику та зв’язки між ними. За результатами тестів була побудована конфірматорна модель, яка відображує навантаження (значущість) окремих пунктів тестів відносно копінг-стратегій та взаємні кореляції між ними. Отримані результати свідчать про наявність значущої кореляції між копінгами в обох тестах. Проведено порівняння отриманих результатів з результатами аналогічних досліджень, які проводилися в інших умовах з іншим контингентом піддослідних. Окремо були розглянуті питання довіри, надійності й узгодженості результатів статистичних обчислень. За критерій надійності прийнято α-критерій Кронбаха, який становив не менш 0,7 для кожного з показників. Додатково використано порівняльний дисперсійний аналіз, який підтвердив наявність достатніх кореляцій між допінг-стратегіями, які використовувалися під час досліджень. У результаті доведено було, що допінг-стратегії пильність, прокрастинація, уникнення, надпильність, раціональність, готовність до ризику досить повно характеризують поведінку осіб, котрі приймають рішення в умовах невизначеності і ризику.Документ Підлітковий вік як один із критичних періодів психосексуального розвитку людини(Університет «КРОК», 2022) Сингаївська, Ірина; Федорець, Святослава; Сингаївська, Ірина ВалентинівнаВ статті висвітлена проблематика дослідження питання критичних періодів в формуванні людської сексуальності. Зокрема акцентовано увагу на підлітковому віці як одному з переломних періодів в психосексуальному розвитку людини, оскільки чимало сексуальних проблем, сексуальних дисфункцій можуть одержувати свій початок з дитячого чи підліткового віку. Визначено межі підліткового віку в розумінні вітчизняних науковців, наведено стисле трактування особливостей підліткової сексуальності, її відмінностей та характерних проявів. Описано процес розвитку платонічного, еротичного, сексуального лібідо, їх перебігу та зазначено можливі наслідки в разі «випадіння» однієї зі стадій. Розкрито роль та значення третього етапу психосексуального розвитку, який співпадає з підлітковим та юнацьким віком, окреслено стадії, які входять в даний етап розвитку людської сексуальності та зазначено задачі, які в цей час постають перед підлітками на фоні статевого дозрівання, посилення інтересу до протилежної статі та появи статевого потягу. Висвітлено альтернативні сценарії формування сексуальності у випадку порушень психосексуального розвитку чи фіксацій на одній із його стадій. Подано перелік сексуально-поведінкових проявів в підлітковому віці, які можуть розцінюватись як тривожні ознаки або як свідчення того, що підліток потребує допомоги. Акцентовано увагу на тому, як порушення психосексуального розвитку можуть в подальшому позначитись на сексуальній поведінці людини. Показано, що деякі ускладнення в реалізації дорослої генітальної сексуальності можуть брати свій початок з підліткового віку. На підставі опрацьованого матеріалу окреслені напрямки подальших досліджень, визначені актуальні проблеми та шляхи для наступних розробок відповідних тренінгових, навчальних та виховних програм для підлітків та дорослих.Документ Психологічні аспекти проведення внутрішнього аудиту як процесу впровадження системи управління якістю(Університет «КРОК», 2023) Сингаївська, Ірина; Лісніченко, Тетяна; Сингаївська, Ірина ВалентинівнаУ статті розкриті психологічні аспекти проведення внутрішнього аудиту, як процесу впровадження системи управління якістю. Наведені фахові та особисті якості аудитора під час проведення внутрішнього аудиту. Наведено визначення аудиту як процесу, який повинен бути одним з найважливіших інструментів для оцінювання функціонування системи управління якістю. Вивчення психологічних аспектів відіграє важливу роль як у встановленні сприятливого психологічного клімату на підприємстві, що призводить до поліпшення діяльності, так і до зниження емоційного виснаження, стресу та тривожності шляхом пояснення, для чого саме потрібен не тільки внутрішній аудит, але й система управління якістю. При аналізі проблеми психології забезпечення та впровадження СУЯ на підприємствах, були розглянуті соціально-психологічні (виховання та мотивація) та психологічні (створення психологічного клімату в колективі, психологічна дія позитивними прикладами) чинники. Згадуються специфічні методи, що використовують у внутрішньому аудиті: спеціальне спостереження за окремими явищами, процесами і речами; інспектування; огляди; запити; усне чи письмове підтвердження фактів; аналітичні розрахунки; моделювання явищ і процесів; різні види аналізу; дослідження аномальних ситуацій; анкетування; опитування тощо. Визначена роль психологічних методів управління, таких як методи професійного відбору та навчання. Дієвість організації залежить від того, як персонал поводить себе в межах системи, у якій він працює. У межах організації персонал стає залученим і діє згуртовано у разі спільного розуміння політики у сфері якості та результатів, які бажає здобути організація. Співробітники можуть діяти самостійно, але у межах правил та вимог, визначених керівником. Домінуюча сфера в такій організацїї ‒ діяльність, фокус ‒ на результаті.