Кафедра психології
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.krok.edu.ua/handle/krok/3225
Переглянути
81 результатів
Результати пошуку
Документ Рольові статуси викладача та їх вплив на формування позитивного ставлення стейкхолдерів університету до освітніх інновацій(Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського, 2020) Сингаївська, Ірина ВалентинівнаВ умовах конкурентної боротьби за абітурієнтів закладам вищої освіти доводиться здійснювати значну роботу з формування власного іміджу, для створення привабливого образу в очах не лише абітурієнтів, а й інших стейкхолдерів університету, що впливають на вибір абітурієнта прямо чи опосередковано. Такими стейкхолдерами є батьки абітурієнтів та студентів, студенти, випускники, майбутні роботодавці (бізнес та державні установи), партнери університету тощо. Ключовою фігурою в університеті є викладач, оскільки саме він стоїть на «передньому краї» роботи зі студентами, впливаючи безпосередньо на їх особистісне та професійне зростання під час навчання у закладі вищої освіти. І саме викладач, реалізуючи свої рольові статуси, має можливість активно впроваджувати в життя освітні інновації, долучаючись таким чином до створення позитивного іміджу університету.Документ Дезадаптаційна криза біженців(Державний торгово-економічний ун-т, 2024) Чистякова, М.; Сингаївська, І.; Сингаївська, Ірина ВалентинівнаДокумент Психологія управління: методичні рекомендації для студентів денної та заочної форм навчання(Університет «КРОК», 2024) Никоненко, Олена ВікторівнаЗапропоновані методичні рекомендації спрямовані на реалізацію таких завдань вивчення дисципліни "Психологія управління", як: формування у студентів Знання основ психології управління сприятиме пізнанню студентами психічних явищ і закономірностей, які виникають у тих сферах діяльності, що регулюються принципами управління. Методичні рекомендації містять вступ, мету та завдання дисципліни, інструктивно методичні матеріали, плани лекцій, питання для підготовки до семінарських занять, проблемні завдання з дисципліни для самостійного опрацювання, завдання для практичної роботи студентів, засоби для проведення поточного та підсумкового контролю (комплексна контрольна робота для перевірки знань з дисципліни, питання для проведення поточного контролю, питання для проведення підсумкового контролю), критерії підсумкового оцінювання, а також перелік навчально-методичної літератури та додатки. Дані методичні рекомендації призначені для студентів денної та заочної форм навчання (напряму підготовки "Психологія") і науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів.Документ Практикум із загальної психології: методичні рекомендації для студентів денної та заочної форм навчання(Університет «КРОК», 2024) Никоненко, Олена ВікторівнаЗапропоновані методичні рекомендації спрямовані на реалізацію таких завдань вивчення освітнього компонента "Практикум із загальної психології", формування у студентів знання із загальної психології сприятиме пізнанню студентами психічних явищ і закономірностей. Методичні рекомендації містять вступ, мету та завдання освітнього компонента, методичні матеріали, плани лекцій, питання для підготовки до семінарських занять, проблемні завдання з дисципліни для самостійного опрацювання, завдання для практичної роботи студентів, засоби для проведення поточного та підсумкового контролю (комплексна контрольна робота для перевірки знань з дисципліни, питання для проведення поточного контролю, питання для проведення підсумкового контролю), критерії підсумкового оцінювання, а також перелік навчально-методичної літератури та додатки. Ці методичні рекомендації призначені для студентів денної та заочної форм навчання (спеціальності "Психологія") і науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти.Документ Юридична психологія: методичні рекомендації для студентів денної, заочної та дистанційної форм навчання(Університет «КРОК», 2024) Склярова, Ганна ОлександрівнаМетодичне забезпечення освітнього компоненту “Юридична психологія” включає: - теми, заплановані до розгляду на лекційних заняттях; - питання для підготовки студентів до семінарських занять, або самостійного опрацювання теми; - завдання, які, залежно від виділених годин для вивчення дисципліни, на розсуд викладача, можуть бути запропоновані студентам для самостійного виконання вдома, або використані для опрацювання теми на практичних чи семінарських заняттях; - інструкції та рекомендації щодо виконання студентами індивідуальної роботи; - перелік запитань для підготовки до підсумкового контролю; - список основної та додаткової рекомендованої літератури.Документ Психологія спілкування: методичні рекомендації для студентів денної, заочної та дистанційної форм навчання(Університет «КРОК», 2024) Склярова, Ганна ОлександрівнаМетодичне забезпечення освітнього компоненту “Психологія спілкування” включає: - теми, заплановані до розгляду на лекційних заняттях; - питання для підготовки студентів до семінарських занять, або самостійного опрацювання теми; - завдання, які, залежно від виділених годин для вивчення дисципліни, на розсуд викладача, можуть бути запропоновані студентам для самостійного виконання вдома, або використані для опрацювання теми на практичних чи семінарських заняттях; - інструкції та рекомендації щодо виконання студентами індивідуальної роботи; - перелік запитань для підготовки до підсумкового контролю; - список основної та додаткової рекомендованої літератури.Документ The peculiarities of interpersonal communication and family experience reproduction in crisis family systems(Scientific Center of Innovative Research, 2022) Petrunkо, Оlgа; Sklyaruk, Anastasia; Петрунько, Ольга ВолодимирівнаThe articleunder review identifies the crisis family phenomenon as a crisis family system. It presents the structural-functional model of communication in crisis family systems, which consists of five components: stabilizers of family interaction (family norms and values); configurations (patterns) offamily interaction; modes of family relations and attitudes; factors and mechanisms of family relations reproduction and assimilation of family interaction patterns;types of family experience reproduction. The article analyzes and empirically confirms the models of family experience reproduction in crisis family systems with different type of interpersonal interaction organization both within this system and outside it. The research shows that the crisis family has a bipolar nature and, despite its inherent dysfunction and suboptimal configurations of family interactions, it is an institution of socialization that provides the child with ample opportunities to gain new social experiences other than those produced within it.Crisis family systems in the aggregate of the structural and functional components we have identified are considered in this article in comparison with normal (ideal) family systems in the empirical field of research. At the same time (and this is especially important), the main attention is paid by us not to the quantitative and not qualitative composition of the family, not to whether this family is “complete” or “incomplete”, but to the features of the psychological and, above all, emotional ties between its members, as well as the patterns of their interaction with each other.Empirically understood in the course ofthe study, these components are described in some way in the article. It has been determined that in a problem family there is a violation of the system of intra-family communications, a worsened psychological atmosphere, distorted family functions and socializing influences. It is established that the problem family is a bipolar phenomenon, which on the one hand, has dysfunction, is characterized by conflict, difficulties in implementing educational functions, etc., and on the other -gives the child moreopportunities to gain social experience, promote independence and adaptability. The analysis of the results of the study concludes that the key mechanism of socialization is the assimilation of patterns and configurations of interaction that can be implemented in three types of reproduction of family experience: replication (full reproduction of the parental pattern of behavior), partial reproduction; implementation of opposite (those that are present in the family experience) patterns of behavior. It is proved that the choice of the type of reproduction of experience is determined by the level of criticality, which means a set of cognitiveand emotional processes that allow the child based on the unity of analysis (cognitive component) and emotional reflection (emotional component) to make judgments about the appropriateness or inexpediency of family experience.It is shown that the crisis family has a bipolar nature and, despite its inherent dysfunction and suboptimal configurations of family interactions,it is an institution of socialization, which not only gives the child an "ideal" family experience, but also creates opportunities for alternative social experiences. different from that produced within a particular family system.Документ The role of communicative competence in the structure of social intelligence of teachers of higher education institutions(Scientific Center of Innovative Research, 2022) Mihus, Iryna; Nakonechna, Nataliia; Мігус, Ірина Петрівна; Наконечна, Наталія ВасилівнаCommunicative competences occupy a prominent place in the structure of social intelligence. Communication skills play a particularly important role in the activities of teachers of higher education institutions. The purpose of the article was to find out the role of communicative competence in the structure of social intelligence of teachers of higher education institutions. The methodological basis of the research was the general scientific methods of analysis and synthesis, comparison and generalization, as well as the historical method and the method of visualization. The information base of the research was scientific works obtained from open sources. The main results of the study were the systematization of scientific works in the field of social capital, compiled according to the chronology of the study. The main theories of the stage of multidisciplinary development of social capital in modern conditions are summarized. Systematized the main components of the subject's communicative competence in general, and of teachers of higher education institutions in particular. The main characteristics of a communicatively competent teacher of higher education institutions are summarized. The author's concept of "communicative competence of a teacher of secondary education" is proposedДокумент Psychological factors in the formation of professionalism of principals of general secondary education institutions(Scientific Center of Innovative Research, 2022) Synhaivska, Iryna; Shuldyk, Anatolii; Shuldyk, Halyna; Сингаївська, Ірина ВалентинівнаThe article deals with the structure of professionalism of principals of general secondary education institutions, which contains the cognitive component of professionalism of management activity (system of knowledge about the essence, structure of management activity of the principal); motivational and value component (principal’s motivation to professional activity, positive attitude and desire to develop their professionalism in management, high level of readiness for management, interest in it, professional values, vocation to management activity,); operational and technological component (a set of skills, abilities, methods of action, techniques, technologies to ensure the development of professionalism). The psychological factors of formation of professionalism of principals of general secondary education institutionsare described. The dependence of the formation of professionalism of principals on their gender, age and work experience is revealed. Male principals pay more attention to non-standard ways of solving problems, are guided in decision-making by logic rather than feelings, prefer intrinsic motivation, acutely experience periods of meaningless existence. Women principals use their intuition more often than men, they are more communicative, have deeper emotional experiences, more often smooth out conflict situations, prefer external motivation.With aging, the importance of such values as the social authority and recognition, the possibility of self-development, self-improvement, the creative nature of management increases. The instrumental value of executive discipline, responsibility, intransigence to one's own shortcomings and the shortcomings ofsubordinates also increases, the values of self-control and the availability of free time decrease. Principals with 11 to 15 years of experience have the greatest hope for success, and those with more than 21 years of experience have the least hope. Limitations of principals of different genders, ages and length of service in management positions, which hinder the development of their professionalism, are also describedДокумент Comparative characteristics of the training of doctors of philosophy in economics in the leading countries of the world(Scientific Center of Innovative Research, 2022) Mihus, Iryna; Nakonechna, Nataliia; Мігус, Ірина Петрівна; Наконечна, Наталія ВасилівнаThe scientific training of doctors of philosophy is one of the indicators of the country's development and demonstrates the innovative progress of society. The purpose of the article is to compare the features of the training of doctors of philosophy in the leading countries of the world. The main methods that were used in the research are analysis and synthesis, methods of comparative analysis, generalization, which made it possible to achieve the set goal. The article examines the specifics of Training PhDs in Economics, and systematizes the specifics of each country. In the article, a comparative analysis of the system of training economics specialists at the scientific level of doctoral studies in the USA, Canada, Japan, and EU countries is carried out. The main differences were established in such areas as: Program duration; Master's degree requirements; Research flexibility; Funding opportunities; Teaching expectations. It has been established that Universities in Australia, New Zealand and Canada typically follow the American PhD structure: two years of classes plus three years of independent research. A PhD experience there is comparable to the one in the US. Similar programs (in terms of organization) are offered by top Asian schools in Hong Kong, Singapore, and South Korea. In other parts of the world, where economics research capacities are less developed, doctoral studies take various forms, such as employment at the national academy of sciences.